Reisdag van Mahale naar Dar Es Salaam - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Reisdag van Mahale naar Dar Es Salaam - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Reisdag van Mahale naar Dar Es Salaam

Blijf op de hoogte en volg Edith

19 Juli 2021 | Tanzania, Dar es Salaam

Vanmorgen weer om 7 uur ontbijt, koffers klaar en op de boot geladen, het is tijd om afscheid te nemen van on tropische paradijsje. We vertrekken met nog een stel die met ons meevliegen en twee andere Amerikaanse stellen die een bezoek gaan brengen aan het dorp naast de Airstrip voordat zij vanmiddag vliegen. Tijdens vaart genieten we nog van Lake Tanganyika en de bergen en bossen er omheen. Voorlopig zeggen wij de bush farewell.

We worden netjes uitgeschreven in het grote boek op het vliegveld en om 10 uur horen we onze Cessna aankomen vliegen met  dezelfde piloot die ons vier dagen geleden heeft afgezet. We maken 2 tussenstops een om 2 passagiers op te halen in Katavi en dan nog een in Selous om onze 4 medepassagiers af te zetten. Wij, vliegen dan nog eens 45 minuten door naar Dar Es Salaam, vandaag dus voor ons een reisdag en weer terug naar de bewoonde wereld.

Om 15:30 landen we in Dar Es Salaam en danken onze Zuid-Afrikaanse piloot voor een rustige en mooie vlucht want hij vloog op een hoogte tussen de 4000 en 6000 feet (1 en 2 km) dus het landschap onder ons was goed te zien. Bij aankomst in de hal moeten we op 2 voetstappen staan en wordt onze temperatuur gemeten, beiden onder de 36 graden dus mogen we verder.

De chauffeur staat ons gelukkig op te wachten en daar gaan we dan richting Oyster Bay Hotel Suites, waar we nog 3 nachten verblijven voordat ons avontuur echt is afgelopen. Het verkeer is drukker met bussen, auto’s, tuktuks, motorfietsen en fietsen, en net als in Indonesië rijdt het lekker kriskras door elkaar, weer heb je minstens 6 ogen nodig.

Langs de kant van de weg zien we veel zinken stalletjes waar ze van alles verkopen, van eten, drank, hoeden en heel veel gekleurde stoffen. Ze hebben ook stoplichten hier en dan lopen er ook verkopers met allerlei etenswaren langs de wachtende auto’s in de hoop iets te verkopen.

We rijden richting het water van de Indische Oceaan en daar moet ons Hotel ergens aan liggen. De huizen in de straten worden groter met hoge muren eromheen en veel met nog eens schrikdraad erbovenop, dus dit zijn de beter gesitueerden denk ik.

We komen op een geasfalteerde weg langs het water en zien tussen een smalle strook met bosjes een wit strand. Even later draait de auto een oprit op en gaat er een groot houten hek open en zijn we bij ons Hotel aangekomen. Er staat een goedlachse dame met 3 in smetteloos witte pakken gestoken jonge mannen, ons op te wachten met een heerlijk koud drankje. Onze koffers verdwijnen en wij krijgen te horen dat wij de enige gasten zijn, dus het hele Hotel is voor ons, eigenlijk is dit triest voor de mensen die leven van het toerisme en ook moet er in een hotel een beetje reuring zijn.

Onze ruime kamer ligt op de 3e etage (bovenste) en moeten we 6 trappen lopen want hier is geen lift, dus een beetje exercise kan geen kwaad! We gaan eerst heerlijk in een warm bad om al het stof van de laatste weken eraf te wassen en daarna krijgen we ons diner geserveerd op het terras van de mooi verlichte groene achtertuin met zwembad. Boven ons hangen meerdere fans dus een heerlijke temperatuur om te eten. Uit de Indische Oceaan komt veel vis dus heerlijke gegrilde reuze garnalen liggen vanavond op ons bord! Hier kunnen we het zeker een paar dagen uithouden!

• 21 Juli 2021 - 17:31

Lia Rook:

Weet je zeker dat je het er een paar dagen uit kunt houden ? Zo te zien is het geen Formule1 hotel, die je veel langs de franse wegen ziet.
    Maar heerlijk om op deze manier jullie geweldige reis af te sluiten.
    Het eten daar is ook geen straf om op te eten, enjoy.