Van Ruaha naar Mahale - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Ruaha naar Mahale - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Ruaha naar Mahale

Blijf op de hoogte en volg Edith

15 Juli 2021 | Tanzania, Ruaha

Vanmorgen weer gewone tijd opstaan, koffers klaar en daar gaan we dan ons nieuwe avontuur tegemoet. Het lijkt of het zo moet zijn als wij vertrekken want Rama krijgt door dat de pride of lions die we zochten momenteel dicht bij de rivier aan de wandel is. Gelukkig zijn we ruimschoots op tijd en kunnen we een kleine detour nemen. We staan net te wachten als vier kleine leeuwen huppelend over het zandpad aan komen lopen, hun 2 moeders houden hen strak in de gaten, zouden ze speciaal zijn langs gekomen om ons gedag te zeggen? De twee Papa’s komen ook op gepaste afstand erachter aan lopen, ook zij houden de dames en kleintjes nauwlettend in de gaten. Jammer, we moeten verder want het vliegtuig zal niet wachten, dus Rama die geeft wat extra gas en we rijden weg de leeuwen in ons stof achterlatend. Er lopen nog 2 hyena’s op de weg en het is heel gebruikelijk hyena’s in de buurt van leeuwen te vinden aangezien zij gewend zijn de restjes van een eventuele “kill” op te ruimen. Nog even ruiken we de lucht van de wilde lavendel gemengd met stof, de lucht van Ruaha zal mij altijd bijblijven.

Op zo’n 10 minuten van de Airstrip verwijderd komen we langs een klein watertje waar Rama opeens weer in de remmen gaat. Nee toch, dit gaan jullie niet geloven, 4 leeuwinnen met 3 grote cubs, ongeveer dezelfde leeftijd als de eerste pride. Rama herkend deze leeuwinnen niet, misschien zijn ze net in dit gebied aangekomen want ze kijken wat indringender naar de auto en ons, niet zo gewend aan auto’s misschien? We maken nog onze laatste kiekjes van deze dames met prachtige reflecties van hen in het water van het meertje, we moeten nu echt door want anders komen we te laat. Dag dames het gaat jullie goed.

We zijn netjes op tijd voor onze vlucht met de Cessna C208 van Safari Air dus koffers inladen en daar gaan we. We hebben een prachtig uitzicht over Ruaha en binnen 15 minuten een korte stop om nog 2 mensen op te halen. We zitten met 8 man in het vliegtuig, en 4 ervan gaan naar onze volgende stop Katavi op 1 uur en 20 minuten vliegen. De 2 inlandse heren vliegen mee naar Mahale, nog eens 45 minuten verder. De landing is vanuit het water want de wind staat verkeerd. Normaal moet hij het vliegtuig redelijk rap aan de grond zetten zodra we over de berg komen.

Formulieren invullen natuurlijk en nog 45 minuten wachten op 2 andere gasten, een vader en zoon van 12.

Om bij het volgende kamp Mahale Greystoke te komen moeten we met een boot, ik geloof dat ze het een dhow noemen. Het kamp ligt aan de oever van Lake Tangenika, 678 km in lengte, en vanaf de airstrip 1 1/2 uur varen. Het water is kristal helder en blauw, en oh zo diep 1.8 km, een van de langste meren in de wereld heb ik mij laten vertellen.

Als wij bij het kamp aankomen zien wij een inham met een prachtig wit zand strand en met riet bedekte huisjes wat een idyllisch plekje.

• 19 Juli 2021 - 15:39

Chris:

Prachtig zijn die leeuwen op de foto's. Geweldig!

• 19 Juli 2021 - 16:06

Lia Rook:

Wat een mooi reisverhaal stuur je ons weer. En dan die foto's. Vooral die weerspiegeling in het water, prachtig.

• 19 Juli 2021 - 16:42

Patty:

Prachtige beesten zijn het toch!

• 19 Juli 2021 - 17:41

Erna:

Wat superfijn weer van jullie verhalen te kunnen genieten!
    Geweldig dat jullie zoveel leeuwen hebben gezien en ook prachtige foto’s hebben kunnen maken!

Lekker genieten van al dat moois. xxx