Van Joburg naar Shumba Camp - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Joburg naar Shumba Camp - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Joburg naar Shumba Camp

Blijf op de hoogte en volg Edith

18 Juni 2019 | Zambia, Lusaka

Vanmorgen natuurlijk voor de wekker wakker om 5:45 uur. Om 7 uur zaten we al lekker aan het ontbijt en waren de koffers startklaar! Vanuit het Hotel was het 20 minuten lopen naar de airport en om 8 uur waren de koffers ingecheckt voor onze vlucht naar Lusaka, de hoofdstad van Zambia, met South African Airlines. Lusaka heeft 2 miljoen inwoners en een oppervlakte van 70 vierkante kilometer, en vanuit de lucht zien we heel veel kleine huizen met wat eruit ziet als zinken daken. Natuurlijk ook grotere huizen met zwembaden maar in verhouding veel minder dan de zinken huizen.

Eenmaal op de grond lopen we naar de aankomsthal, meer een grote kale ruimte waar we gelijk al in de file terecht komen voor de 8 douane loketten. Het gaat hier echt op z’n Afrikaans, lekker rustig dan breekt het lijntje niet. We moeten een visum halen @ US$50,- pp en graag gepast en contant betalen. Na ongeveer een uur zijn we er gelukkig doorheen en zien we een man met een A4tje staan met onze naam erop. Koffers halen van de band die al aardig dronken zijn van het rond draaien al die tijd en door naar de volgende vertrek hal waar we weer US$16,- pp moeten betalen, luchthavenbelasting. Nog 1 1/2 uur wachten en dan komt onze piloot Neville ons begroeten en worden we door de controle geloodst en lopen we met bagage naar ons klein 5 persoons vliegtuig die ons verder gaat brengen naar ons eerste kamp, Shumba Camp in Kafue National Park op de Busanga Plains.

We vliegen met nog een dame uit Johannesburg en iemand die op het kamp werkt en terug gaat. Normaal vliegen ze maar met 2-3 passagiers dus we zitten vandaag met een volle bak. Het is even passen en meten maar ook alle bagage weten ze erin te krijgen! We vliegen nog 1 1/2 uur op een hoogte van 3 km en kunnen goed de omgeving bekijken want het is redelijk helder weer. Ik krijg de stoel naast de piloot dus ben helemaal happy, en zolang ik maar van alle knopjes afblijf en niet mee ga trappen op de pedalen, gaat alles helemaal goed volgens onze bush piloot!

Na inderdaad iets meer dan 1 1/2 uur staan we weer aan de grond op een kleine airstrip en er komt een open truck aangereden en worden we opgehaald. De piloot blijft ook hier tot vrijdag wanneer hij weer mensen moet terugvliegen, dus plane op slot en daar gaan wij op naar de dieren! De Busanga Plains, de naam zegt het al is een grote open vlakte met heel veel hoog geel droog gras. Normaal moet het in deze tijd redelijk onder water staan maar door de extreem droogte tot nu toe, is het stoffig en droog. We zien Kafue lechwe, een roodachtige antilope, welke wij kennen vanuit de Okavango Delta, die houdt van wetlands wat het eigenlijk hier ook zou moeten zijn in deze tijd van het jaar. Nog een welkoms kado, we zien onze eerste Leopard, weliswaar een beetje een schuw dier dus geen foto van kunnen nemen, maar hij staat zeker wel op mijn film.

Dan naar ons kamp waar we een heerlijke maaltijd krijgen en nog even rond het kampvuur zitten voordat we ons bedje, met warme kruik, induiken. Morgen om 6 uur op samen met de zon!

• 18 Juni 2019 - 19:13

Lia Rook:

Allemachtig, best nog wel een reis om daar te komen. Van grote boeing naar steeds kleinere vliegtuigjes. Edith, je kent mij. Ik had ook spontaan in dat laatste vliegtuigje gestapt, alleen had je mij van te voren moeten verdoven.
    Maar het klinkt allemaal weer helemaal geweldig. .
    Hoeveel tijdverschil is het met nederland ?
    En wordt het daar 's-nachts zo koud dat jullie een kruik moeten hebben? Hier heb ik op mijn slaapkamer de plafondventilator aan, maar helaas, dat is morgen ook weer over.
    Een fijne en veilige dag morgen, X

• 19 Juni 2019 - 06:26

Erna:

We genieten weer van je mooie verhalen. Net aangekomen en gelijk weer volop avontuur. Geweldig dat je voorin mocht zitten in het vliegtuig. Ik zie het helemaal voor me hoe je zit te genieten en te filmen. De eerste prachtige dieren hebben jullie al gespot. Ik hoop dat er nog vele volgen. Lieverds lekker genieten van jullie geliefde Afrika. Dikke knuffels van ons xxx

• 19 Juni 2019 - 07:39

Silvia:

Wat een belevenissen al op de eerste dagen!!!