Dolfijnen bij Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Dolfijnen bij Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Dolfijnen bij Lovina

Blijf op de hoogte en volg Edith

29 Oktober 2018 | Indonesië, Lovina

Kwart voor 6 ‘s-ochtends, het gebrom van een tweetakt motor, het begint al licht te worden en er staan 4 mensen klaar voor een vroeg begin. Voor ons huis aan het strand komen 2 houten bootjes met vleugels aan getuft, een blauw met geel de ander wit die best een likje verf kan gebruiken. Onze prauwen staan gereed met schippers en wij stappen in, en zitten achter elkaar op houten plankjes als bankjes. Daar gaan we dan gezamenlijk de Bali Zee op. Ik moet nog even wat rechtzetten, ik zei al eerder dat we aan de Java Zee zitten maar het is natuurlijk de Bali Zee hier voor het huis. We varen recht uit van ons huis en zien rechts van ons die gouden bal achter de heuvels op komen en voelen de eerste zonnestralen op ons lijf. Ook van rechts in de verte zien we meerdere boten die vanuit Lovina Beach ook de open zee op varen. 

Na ongeveer een klein half uurtje tuffen zijn we plotseling omringd door 40 boten, sommige met 2 andere met 4 en nog wat grotere boten met 6 mensen erop, jeetje wat gaat dit worden? Opeens zetten een aantal boten een spurt in want de eerste school dolfijnen is gezien en hup alle andere erachteraan. We varen ook mee maar gelukkig niet midden in de hele groep. Ik heb hierbij zo mijn bedenkingen, vind ik dit echt leuk, om zo die beesten op te jagen? Je zit rustig te kijken naar de dolfijnen die aan het voeden zijn en van links en rechts scheuren er boten rakelings langs. Dan is de school opeens verdwenen en zitten er een kleine honderd toeristen en schippers het water af te zoeken voor tekenen van dolfijnen. Dit herhaald zich een aantal keren en nogmaals denk ik, is dit wat ik in mijn gedachte had voor deze ochtend?! Ik begrijp dat alle schippers hun gasten de dolfijnen willen laten zien en het liefst zo dicht mogelijk maar dit is een beetje gekkenwerk. Gelukkig na een half uurtje heen en weer varen met de scholen dolfijnen gaat de helft van de boten alweer richting Lovina en varen we wat rustiger heen en weer en zien we steeds meer dolfijnen rond de overgebleven boten zwemmen. We kijken naar links en rechts als er opeens weer een stuk of dertig dolfijnen van achter opduikt, sommige moeders met kleintjes achter hen aan. We zien de boot van Erna en Chris in de buurt varen en die zijn druk met de telefoons en camera bezig dit alles vast te leggen. Van Er krijg ik 2 duimen omhoog en een brede glimlach. Kijk die stoere zus van mij daar voorop zitten alsof ze nooit anders heeft gedaan!
Rond half 8 zijn we nog maar met 3 boten en dan denk ik, dit is meer wat ik in gedachten had. We varen rustig met wat scholen dolfijnen mee en kunnen ze nu goed bekijken zonder gestoord te worden door wild varende ander boten. Dit is nu gewoon echt genieten van deze dieren op zee! Onze schippers zijn ervaren in het spotten dus we varen heerlijk met de school dolfijnen mee. Pas om half 9 vraagt onze schipper of we genoeg hebben gezien en maken we rechtsomkeer en zien we pas hoe ver we eigenlijk hebben gevaren. Volgens Chris zitten we al bijna bij Java. We varen met een rustig tempo weer richting ons huis en het is genieten zo met de zon op je gelaat en de wind in de haren! Ik denk dat we zeker wel meer dan 100 dieren hebben gezien dus al met al een zeer vruchtbare ochtend die wij achteraf niet hebben willen missen!

Weer bij ons huis aangekomen bedanken wij de schippers want ze hebben echt voor ons hun best gedaan en we zijn een half uur te laat terug voor het ontbijt. Op de tafel staat ons ontbijt al klaar, lekker nasi goreng en wij hebben nu echt wel trek gekregen. De rest van de middag, het is onze laatste hele dag hier, brengen we door met zwemmen en wat doezelen aan het zwembad en natuurlijk napraten over alles wat we deze ochtend hebben beleefd. Als afscheid van deze heerlijke luxe week hebben we voor vanavond nasi koening gevraagd aan de dames en ze hebben weer hun best gedaan want we hebben ervan genoten! Nog één keertje nacht zwemmen in onze pool en wij gaan weer zeer tevreden naar ons bedje want morgen ochtend is het weer inpakken en ruilen wij Lovina in voor de laatste 3 dagen op Bali in Kuta Beach in het zuiden.

  • 29 Oktober 2018 - 13:17

    Lia Rook:

    Zo, geweldig die dolfijnen. Ik heb 8 jaar op curacao gewoond en heb in al die jaren een keer een klein groepje dolfijnen gezien. Ik vind het geweldige beesten , zeker als je ze in het wild ziet. Weer mooie foto's, vooral die zonsopgang.
    Fijne dag morgen, XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edith

Wij zijn Frank en Edith en houden van reizen vooral reizen die met de natuur te maken hebben. Sinds een aantal jaren zijn wij gepensioneerd en kunnen nu de reizen maken waar we altijd van gedroomd hebben. Met deze blog houden wij het thuisfront op de hoogte van onze ervaringen en ook gebruik ik deze verslagen voor het maken van onze fotoboeken, daar mijn gevoel hier per dag in staat. Veel lees plezier en ik ben trots dat ik in de loop der jaren al zoveel hits heb. Groetjes Edith

Actief sinds 28 Okt. 2011
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 120835

Voorgaande reizen:

06 November 2023 - 27 November 2023

South Georgia

17 Juni 2023 - 06 Juli 2023

Rondreis Madagascar

05 November 2022 - 30 November 2022

Rondreis Japan

25 Augustus 2022 - 05 September 2022

Botswana

04 November 2021 - 20 November 2021

Ecuador en de Galapagos Eilanden

06 Oktober 2021 - 16 Oktober 2021

Curaçao

03 Juli 2021 - 23 Juli 2021

West en Zuid Tanzania

25 Augustus 2019 - 08 September 2019

14-day Jewels of the Baltic

17 Juni 2019 - 07 Juli 2019

Zambia

10 Oktober 2018 - 07 November 2018

Oost java - Bali - Kuala Lumpur

09 Januari 2018 - 08 Februari 2018

Argentinië, Patagonië en Antarctica

17 Juni 2017 - 24 Juni 2017

Cruisen Oostelijk deel Middellandse Zee

13 Mei 2017 - 20 Mei 2017

Cruisen naar Noorwegen op de MS Rotterdam

14 Oktober 2016 - 02 November 2016

Kenya en Tanzania

14 Mei 2016 - 10 Juni 2016

Canada from Coast to Coast

09 Maart 2015 - 11 April 2015

Reünie New Zealand

06 December 2014 - 14 December 2014

New York

Landen bezocht: