Brahma Vihara Arama en de Holy Hot Springs - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Brahma Vihara Arama en de Holy Hot Springs - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Brahma Vihara Arama en de Holy Hot Springs

Blijf op de hoogte en volg Edith

28 Oktober 2018 | Indonesië, Lovina

Vandaag weer een rustige ochtend, lekker zwemmen in het zwembad en ook in de zee en voor lunch heerlijke rudjak manis (vruchten en groenten met een pittige zoete ketjap en rode suiker saus). Heerlijk met dit warme weer.

Daarna weer even op pad naar een mooi boeddhistisch tempel complex niet zo heel ver van Lovina vandaan. De bevolking op Bali is overwegend Hindu maar er zijn ook veel Boeddhisten en veel minder Islamieten dan op Java. Dit kleine tempel complex staat ook bekend als de mini Borobudur en vooral in deze tijd zijn er veel minder toeristen en is dit complex lekker rustig en heeft ook een hele kalme en serene uitstraling. We moeten wel allemaal een sarong aan voordat we het complex mogen betreden uit respect. Het complex heeft wel wat Hindoeïstische invloeden en dat zien we gelijk al aan de toegangspoort. Een prachtige waterpartij met een grote Buddha in het midden begroet ons als we binnenkomen. Er zijn kleine zalen met Buddha’s en spreuken van Buddha en voordat we deze mogen betreden moeten wel de schoenen en sandalen uit. Het hele complex is gelegen in een prachtig aangelegde tuin en alles ziet er pico bello uit. Ze zijn nog wel bezig met verbouwen en renoveren maar dit kost geld dus de bezoekers bijdrage wordt hiervoor gebruikt. Als we de trappen aan een kant oplopen komen we op een klein terrasvormig plein waar we de mini Borobudur zien, met z’n stoepa’s ook allemaal kleiner in verhouding. Het valt ons op dat deze buddha’s wel allemaal nog hun hoofd hebben, en niet zoals bij de echte Borobudur veel zonder hoofden. Het is bijzonder wat een rust deze plek uitstraalt en wij voelen het allemaal, je komt hier echt tot rust.

Daarna gaan we door naar de Holly Hot Springs, Air Panas Banjar, en vanuit de parkeerplaats loop je eerst door een smal straatje met aan beide kanten verkoop stalletjes voordat je bij de 3 warme, licht zwavelachtige baden komt. Het water ziet er troebel en groenig uit maar dat komt door de zwavel. De entree is maar €1,20 pp dus goed te doen voor zowel de toeristen als voor de lokale bevolking en het is dan ook een mix van beiden als we eraan komen. Het water is heerlijk warm en goed voor de huid met dat zwavel, dus lekker om er één relaxing uurtje in door te brengen, wat we dan ook doen. Als we weer terug lopen ziet Erna nog een leuke sarong die ze graag wil hebben dus gaan we weer onderhandelen over de prijs. Mijn zus is hier niet zo goed in en ze kan dit ook niet, ze vindt het zielig, dus laat ze de onderhandeling maar aan mij over en loopt weg. Ze is wel blij als ik met de sarong uiteindelijk weg loop, en gekregen voor 1/3 van de oorspronkelijke prijs, dus iedereen tevreden ook de verkoopster denk ik?!

We gaan vanavond uit eten voor de verandering bij een restaurant van een hotel in Lovina met het terras zo aan het strand en genieten van een mooie zonsondergang over het water tijdens het eten. We hebben weer een hele fijne dag gehad vandaag en moeten weer op tijd naar bed omdat we morgenvroeg met een bootje vanaf ons strandje bij zonsopgang dolfijnen gaan kijken. Hopelijk zijn ze er, maar we gaan het zien of het lukt.

• 28 Oktober 2018 - 16:08

Lia Rook:

Weer mooie foto's en goed verhaal. Zeg ff tegen Erna dat ik haar badpak leuk vind. Je schrijft dat Erna niet goed is in afdingen, maar hoe zit het dan met je zwager ? Volgens mij kan Chris wel afdingen en ik vermoed dat Frank het niet kan, die gaat geld toegeven. Ik hoop voor jullie dat jullie morgen dolfijnen kunnen spotten.
    Heel veel plezier morgen. XX