Madiun - Reisverslag uit Madiun, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Madiun - Reisverslag uit Madiun, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Madiun

Blijf op de hoogte en volg Edith

15 Oktober 2018 | Indonesië, Madiun

Vannacht geslapen bij Minto en zijn familie. Bed was heerlijk en geen airco maar wel een lekkere fan gericht op het bed dus zeker uit te houden, geen probleem. Vanmorgen ontbeten met petjil en rijst en dat was voor Er en Chris even wennen, geen boterhammen, maar goed het is maar voor 2 dagen en de mensen bedoelen het zo goed. De twee Nederlandse heren vertrokken in de ochtend richting Malang met onze chauffeur. Minto wil van ons weten of wij nog iets speciaal willen doen, misschien fietsen in het dorp of over de sawa’s? Nou wij hebben gezien hoe ze hier rijden dus dat lijkt ons echt geen goed idee. We besluiten om vandaag maar een relax dag in te stellen want het belooft een hete dag te worden, 37 graden en weinig bewolking!

‘S-Middags na weer een heerlijke warme lunch gaan we als echte tropen mensen maar even lekker een dutje doen, want die warmte put je toch wel uit. Als het rond 4 uur weer wat koeler is en er een beetje een windje waait besluiten we een klein rondje in de buurt te maken. De kinderen van Minto en wat buurkinderen vinden het reuze spannend om ook met ons mee te lopen en fietsen dus verdwalen zullen we niet. We lopen eerst richting de sawa’s met rijst aan het eind van de straat en zien nog een aantal mensen druk aan het werk met het oogsten van de rijst. Ze zien die buitenlanders al van ver aankomen en er wordt wat naar ons gezwaaid terwijl wij aandachtig kijken wat ze doen. De kinderen lopen te dansen en springen om ons heen en zijn hier tussen de rijst gewoon thuis.

We lopen verder en zien in de tuinen van huisjes nanka en mango bomen, en papaya planten allen met fruit. Verderop in de straat komen we de zus van Minto tegen en die wijst ons dat de vader van Minto verderop staat voor zijn huisje. We gaan even langs om hem gedag te zeggen, en we worden binnen gevraagd wat wij natuurlijk niet kunnen afslaan. In zijn voorkamer is alleen het hoogst noodzakelijke aanwezig, een bankstel, 2 kastjes met scheve deurtjes en twee dunne matrassen op de vloer als bedden. Als je dit ziet realiseer je je wel dat wij echt niet mogen klagen! Maar toch zijn deze mensen trots op wat zij bezitten en op hun manier gelukkig. Dat zet je wel aan het denken.

Na onze 3e warme maaltijd van vandaag gaan wij met Minto, 2 van zijn kinderen, zijn zus en zijn vrouw naar de lokale markt om wat inkopen te doen. Daar aangekomen zijn wij zeker een bezienswaardigheid want hier komen natuurlijk niet zo veel Hollandse mensen. We kijken, ruiken en proeven wat van de lokale producten en dat vinden de lokale mensen heel grappig dus iedereen probeert wat te vertellen alleen verstaan wij er weinig van. Dus er wordt maar heel vriendelijk gelachen van onze kant. Dan is het weer tijd om richting huis te gaan met hun inkopen. Thuis aangekomen krijgen we nog wat zoete lekkernijen te proeven al kan ik niet echt veel meer op want wij hebben al zo veel gegeten vandaag.

Morgenochtend nemen wij afscheid van deze gulle en gastvrije mensen en gaan wij naar Malang, ongeveer 4 uurtjes rijden. Malang ligt wat hoger en heeft voor ons in ieder geval een prettiger en koeler klimaat.

• 15 Oktober 2018 - 19:51

Lia Rook:

Vandaag 2 verslagen tegelijk. Je hebt het over mango bomen, die ken ik. Je hebt het over papaya, heerlijk. Maar wat is Nanko ?
    Wat gastvrij en lief, wat Minto en zijn familie voor jullie gedaan hebben.
    Als je ooit nog een keertje gaat Edith, dan lekker stroopwafels meenemen want ze houden van zoete lekkernijen.