Triëst - Reisverslag uit Triëst, Italië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Triëst - Reisverslag uit Triëst, Italië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Triëst

Blijf op de hoogte en volg Edith

18 Juni 2017 | Italië, Triëst

Vanmorgen is onze eerste echte stop Triëst, van origine een havenstad dat in de 14e eeuw deel uitmaakte van het Habsburgse Rijk. Aangemeerd om 6:30 uur en weer prachtig zonnig weer! Wat mij opvalt is dat er in de gebouwen veel Moorse en Griekse invloeden te zien zijn en grote pleinen met mooie paleizen rondom. Onze stop hier is maar tot 13:00 uur dus na een gezamenlijk ontbijt gaan we om 9:30 uur van boord met paspoorten en kaart van het schip want dat is verplicht anders kom je niet terug aan boord.
Oscar zit bij zijn vader in de draagzak en geniet van het feit dat hij overal bij mag zijn en alles kan zien. We lopen naar het centrum van Triëst en zien dat het niet zo heel groot is en niet zo druk maar we vergeten dat het vandaag zondag is dus rustdag en ook kerkdag in Italië want in de grote kerk in het centrum is er een dienst aan de gang. We slenteren nog zo'n 2 uurtjes door de straten en stegen van Triëst en genieten van het samenzijn op Vaderdag, gelukkig gaat het met de knie van Frank, nu ondersteund door een knieband een stuk beter al willen we niet te veel forceren vandaag. Nog een heerlijk kopje echte Italiaanse koffie op een van de terrasjes en we lopen weer terug richting schip maar niet voordat er een paar selfies zijn gemaakt met onze cruiseboot natuurlijk!
Eenmaal terug aan boord gaan we maar het zoutwater zwembad uittesten en zelfs Oscar heeft het helemaal naar zijn zin, uitgedost in zijn groene pak, voor bescherming tegen de felle zon. Echt een droppie is dat kind toch! De kinderen moeten vandaag om 12:45 nog een de veiligheids drill meedoen omdat ze er gisteren niet waren dus blijft de kleine nog even bij ons in zijn grote kinderstoel aan dek bij het zwembad. Het is erg druk bij de zwembaden op het schip maar dat is ook niet gek want de temperatuur is ideaal vandaag, 27 graden.
Om 14:00 uur is het tijd voor een middag slaapje voor zowel Oscar als zijn Opa en zit ik heerlijk te genieten van het uitzicht en de rust op ons eigen balkon. De zee is mooi blauwgroen en erg rustig en geen schreeuwende kinderen om me heen want er zijn best veel kinderen aan boord, zo'n 400 heb ik me laten vertellen, en waarom deze niet naar school moeten blijft voor mij een raadsel? Na de ingelaste rust periode voor een aantal mensen, de rest de middag gewoon lekker chillen bij het zwembad op het achterdek met een drankje, een duik en af en toe een hapje tussendoor is dit echt genieten om zo vakantie te houden.
Dan lekker weer terug naar de hut en een warme douche en optutten voor het avondeten want vanavond is de dresscode "gala". De kleine man weer lekker op tijd naar zijn mandje en die slaapt wel door tot morgenochtend na zo'n heerlijke dag met zwemmen. Het eten is weer heerlijk en gezellig zo met z'n allen samen, echt "quality time". Daarna lopen we nog een aantal plekjes af om de verschillende optredens en entertainment te bewonderen en de een is leuker dan de ander, mensen die volledig uit de maat dansen bij de DJ, mensen kijken in de koffie en ijsbar en mensen die omhoog gehouden moeten worden omdat ze zich volledig hebben laten gaan met drank, dit was er trouwens maar één maar het was wel een wat oudere dame!
We gaan dan maar weer lekker, net zoals Oscar, naar ons mandje want vannacht gaat de klok één uur vooruit, en moeten we gedurende de nacht en tot 16:00 uur morgenmiddag varen naar onze volgende bestemming Corfu. Dit is trouwens ongeveer 3/4 de lengte van Griekenland varen en de zee is lichtelijk ruwer nu en er staat een behoorlijke warme wind maar heerlijk om op het balkon te zitten onder een heldere sterrenhemel voor ik ga slapen. Het heeft een kalmerende werking op mij moet ik zeggen, een aanrader dus! Welterusten en tot morgen.

• 19 Juni 2017 - 14:20

Timo:

Klinkt weer als vakantievieren!
    Benieuwd naar de prenten van Oscar in z'n tuxedo-rompertje.
    Have fun!

• 19 Juni 2017 - 15:25

Emmy:

Wat een heerlijke vakantie met z'n allen. Genieten hoor. Ik oud vakantie op mijn terrasje met ijs en aardbeien. Het is hier super weer. Groetj s.

• 19 Juni 2017 - 16:03

Erna:

Lieve allemaal,
    Het zijn weer mooie reisverslagen van je met leuke foto's. Volgens ons hebben jullie het fantastisch.
    Jullie genieten van en met elkaar. En zeker met dit prachtige weer.
    Leuk dat jullie 3 hutten naast elkaar hebben met balkon. Hebben ze ook de tussenwanden los gemaakt?
    Fijne reis verder. Liefs en groetjes uit het warme Naaldwijk (28 graden), Erna, Chris en Ruben

• 19 Juni 2017 - 20:17

Lia:

Ja, dat klinkt allemaal leuk, gezellig en vooral geweldig. Aan het koppie van die kleine te zien, geniet hij van alles. Leuk en handig, dat waterpakje wat hij aan heeft. Dat hadden ze in die tijd moeten hebben toen onze kids klein waren, op curacao. T-shirt en beschermingsfactor 15, was het hoogst haalbare. Hier is het w.s. net zo warm als bij jullie. Alleen hebben wij helaas geen lekkere frisse zee-bries. Fijne avond, voor allemaal een dikke XX