Eerste traject met de Via Train vanaf Toronto - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Eerste traject met de Via Train vanaf Toronto - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Eerste traject met de Via Train vanaf Toronto

Blijf op de hoogte en volg Edith

22 Mei 2016 | Canada, Winnipeg

Gisteravond vertrokken uit Toronto om precies 22:00 met de trein richting Jasper, een reis van 3 nachten. De bedoeling is dat we dinsdag rond het middaguur in Jasper aankomen, deze trein gaat nog door naar Vancouver maar wij gaan nu niet zo ver mee. We wachten in de business lounge van de Via trein en worden per wagon uitgenodigd om in te stappen. Er is geen internet gedurende de reis maar wel op een aantal grote stations die we aandoen, dus maar schrijven en posten zodra ik kan. Onze cabine is al helemaal klaar voor de nacht dus de bedden zijn naar beneden en opgemaakt. Het is niet een hele ruime cabine dus even wennen aan de ruimte. We nemen nog een borrel en besluiten dan om maar naar ons bedje te gaan want veel meer is er in de slaapcabine niet te doen. We hebben gelukkig ons eigen toilet maar de douche moeten we delen met 4-5 andere cabines, dat zien we wel in de ochtend denk ik dan. Het is donker dus heel veel van de omgeving is er niet te zien.
Om 7 uur wakker en ik zie dat er niemand in douche is dus als een speer die douche in, het water is heerlijk en de ruimte is groot genoeg om te douchen en aan te kleden dus geen klachten. Om 8 uur gaan we naar de restaurantwagen, 3 wagens verder op en krijgen een plaats aangewezen. Het ontbijt bestaat uit eieren, worstjes, spek of een omelet met zongedroogde tomaten en feta. We eten dus lekker terwijl het prachtige Canadese landschap aan ons voorbij trekt, we hadden het slechter kunnen hebben, hahahahaaaaa! Daarna weer terug naar ons eigen stekje en de bedden zijn weggeklapt en hebben nu gelukkig meer ruimte en 2 stoelen voor ons zijraam.
Onze eerste stop van 1 uur is na de lunch om 2 uur in het plaatsje Hornepayne, met een inwonersaantal van net over de 1000. We kunnen even het dorpje inlopen en evt. wat te knabbelen kopen en zeker even de benen strekken, het is heerlijk weer met een stevige zon en temperatuur van ongeveer 24 graden. Wij lopen van de achterkant van de trein naar de voorkant en dat zijn dus 23 wagons en 2 locomotieven. Heb me net laten vertellen dat het van voor naar achter ongeveer 2000 passen zijn!!
Weer terug in de trein en het landschap is langzaam aan het veranderen wat meer rotsen krijgen we te zien waar het eerst helemaal vlak was, ook de eerst vele witte berk bomen worden langzaam minder, niet dat er minder bomen zijn hoor, dat zeker niet!

• 23 Mei 2016 - 19:56

Timo:

Lijkt me wel een gave ervaring om dit gigantische land deels per trein te verkennen. Zo kun je het landschap lekker relaxed aan je voorbij laten trekken. Straks lekker tukken en hopelijk tref je geen grizzly hunter in de douche morgen!

• 23 Mei 2016 - 21:32

Lia Rook:

Ohhhh, als Dick straks de foto's ziet als hij thuiskomt, die gaat helemaal flippen. Maar goed dat ik deze maand weer niet de staatsloterij heb gewonnen, want hij boekt dan gelijk een reis van tig weken. Wat een trein, ziet er meer dan geweldig uit. Ik neem aan dat er ook foto's zijn van het interieur maar die zien we t.z.t. wel. Geniet er van , XX