Chobe National Park - Reisverslag uit Chobe, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Chobe National Park - Reisverslag uit Chobe, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Chobe National Park

Blijf op de hoogte en volg Edith

29 Augustus 2022 | Zambia, Chobe

“Klop, klop good morning” daar werden wij deze ochtend om 5 uur mee gewekt. Nadat de slaap uit de oogjes is gewreven, opstaan, tandenpoetsen en kleren aan inclusief een warme trui want het is maar 12 graden en de zon is nog nergens te zien. Om 6 uur moeten wij in de truck zitten van Alec want hij wil vandaag echt op tijd vertrekken. Een lekker warme kop koffie/thee met of cruesli en yoghurt of een lekkere boterham met jam zitten al in de buiken als wij vertrekken, gehuld in een gevoerde poncho voor de wind in de ochtend, want het is een open truck. Alec rijdt weer richting de ingang van het park maar ditmaal met een kleine omweg want er zijn weer leeuwen gespot, en jawel 2 kleine welpjes en geen leeuwin te zien? Als de kleintjes de geur van de rest van de troep ruiken verdwijnen ze in het hoge gras en zijn wij ze kwijt. Nou deze dag begint alweer goed! Na de ingang hoeven wij niet ver te rijden of we zien alweer onze eerste olifanten met kleintjes. In Chobe is er een overvloed aan olifanten, 25.000 heb ik mij laten vertellen, dus de berichten die wij hebben gehoord dat de olifanten populatie aan het afnemen is, is hier zeker niet waar. Eerder te veel olifanten want zij hebben bijna geen natuurlijke vijanden behalve de stropers, en die worden scherp in de gaten gehouden tegenwoordig. Dan komen we terecht in het midden van een grote groep bavianen en net als bij de mensen zijn de jongeren aan het spelen en ravotten. De hele jonge kleintjes zijn zwart van kleur in plaats van grijs dus ook duidelijk herkenbaar. Ze hangen nog op de buik van de moeders of zitten op hun rug en zo kunnen ze de troep bijhouden als zij verder trekken op zoek naar voedsel. Een groep Grote Koedoes met hun bruin beige vacht met strepen zijn een geliefd prooi van de grote katten maar door hun camouflage zijn zij moeilijk te onderscheiden van hun omgeving tenzij er geen gevaar is dan laten zij zich zien, zo ook aan ons. De volwassen mannetjes hebben trouwens ook prachtige lange gedraaide hoorns, zeer indrukwekkend om te zien. We boffen vandaag toch maar weer want we hebben al leeuwen gezien en nu komen we ook nog twee prachtige luipaarden tegen! Dit zijn moeder en een bijna volwassen zoon die rustig liggen te genieten van de warme zonnestralen. Deze dag kan niet meer stuk!

Terug naar de Lodge voor lunch en een 1-1 /2 uur tukje op bed voordat wij weer vertrekken. Dit keer gaan we op een plat bodem boot om de dieren vanuit het water te observeren. We zien natuurlijk veel watervogels en ook grote krokodillen die Erna heel leuk vind, maar niet heus! Er duikt zelfs eentje op net naast de boot aan haar kant! Een kudde van ongeveer 50 buffels die de oversteek waagt met zijn allen naar de andere oever terwijl ze weten dat er krokodillen zwemmen, maar gelukkig halen ze allen veilig de overkant, behalve een die alleen overblijft op de verkeerde oever.

Ook zijn er op de eilandjes in de rivier veel olifanten en het is een prachtig gezicht deze dieren te zien bij zonsondergang. Maar al te snel is ons water uitstapje over en is het tijd om weer terug te gaan naar de Lodge dus met volle vaart terug met de warme wind in de haren.

Het was weer een hele volle en geslaagde dag! Slaap lekker.

• 29 Augustus 2022 - 23:09

Doug:

Vet zeg die luipaarden! Erna en Chris boffen met zoveel moois te zien in die paar dagen al!!

Xx

• 30 Augustus 2022 - 00:41

Lia:

Prachtige foto's, vooral die foto van de zonsopkomst met de olifanten.
    0ok het verslag was weer zo fijn om te lezen.

Fijn dat jullie zo genieten. Fijne dag morgen wens ik jullie weer toe.

• 02 September 2022 - 10:30

Fleur:

vettt ! foto's komen zo uit een magazine!
    prachtig om dit samen mee te maken xxxxx