Tweede dag op South Georgia - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Tweede dag op South Georgia - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Tweede dag op South Georgia

Blijf op de hoogte en volg Edith

26 Januari 2018 | Zuid Georgia, South Georgia

Vanmorgen heb je de keuze om vanuit Fortuna Bay het laatste stuk van Shackleton’s route te lopen naar Stromness via een bergpas. Aangezien ik geen echte bergschoen bij mij heb besluiten wij dit niet te doen en lekker een uurtje extra te slapen want het schip vaart ook via buitenom naar Stromness.
Het weer is gelukkig nog steeds uitstekend dus we kunnen zeker niet klagen, temperatuur rond de 10 graden met zon.
Stromness is een verlaten walvisvaarders nederzetting en van hieruit kunnen we een wandeling maken van zo’n 2 km over grasland en stenen met kleine beekjes naar een waterval. Als je hier loopt zitten er in het eerste stuk nog pelsrobben en 2 kleine groepen koningspinguïns maar daarna is het een prachtig landschap om je heen maar echt verlaten en kan je je voorstellen dat Shakleton en zijn mannen in sneeuw en ijs hier zich van alles verlaten voelden. Wij voelen ons al als Remi, alleen op de wereld!
Het is wel weer lekker om even met de natuur één te zijn en de benen te strekken. Weer terug op het strand gaan we nog even kijken bij de drukte van alle pelsrobben en vooral de kleintjes die zich kostelijk vermaken op het strand en in het water, wat is het toch heerlijk om zo vrij en blij te kunnen zijn als deze jonge dieren. De één laat zich meevoeren door de stroming, de andere is het wenden en keren in het water aan het oefenen en nog een aantal liggen gewoon heerlijk van het zonnetje te genieten.

Tijdens de lunch weer aan boord varen we 2 uurtjes verder naar het zuiden naar Grytviken een verlaten Noors walvisvaarders station waar ze vroeger heel veel walvissen hebben gevangen, gedood en verwerkt. Het ligt in een rustige baai en de zeehonden hebben het geheel overgenomen dus de “natte landing” op het strand is weer tussen veel zeehonden. We lopen als eerste naar de kleine begraafplaats waar het graf van Ernst Henry Shackleton, die vele reizen in het Zuidpool gebied heeft gemaakt en vooral ook meerdere malen heeft geprobeerd de Zuidpool te bereiken, wat hem nooit is gelukt. Het is hier een gebruik dat alle bezoekers een slokje whiskey krijgen en een toast uitbrengen op deze Explorer en de rest op zijn graf gooien dus dat doen wij dan ook maar. Langs het pad naar de begraafplaats liggen meerdere zeeolifanten en deze liggen heerlijk in het zonnetje te stinken en te niezen en proesten, waarom ze dat niezen doen is mij niet helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk is als een van hen haar bek open doet is dat deze zware beesten veel grote tanden hebben. Daarna krijgen we nog een rondleiding door het station en zien veel oude gebruiksvoorwerpen vanuit die tijd. Ook is er een kerkje en een museum die de moeite waard zijn om een kijkje in te nemen. De tijd gaat maar door en dan moeten we om 18:30 uur weer terug naar het schip. Het is nog een behoorlijke rit terug en je voelt zeker dat de temperatuur al een aantal graden is gedaald.

Terug op het schip is het vanavond BBQ night, en krijgen we achter op het dek een heuse BBQ geserveerd in deze prachtige omgeving. De drank is vanavond gratis en de ghluewijn vloeit rijkelijk en er is zelfs muziek uit de 70er jaren dus wordt er ook gedanst.
Iedereen vermaakt zich opperbest al is het achterdek een beetje aan de krappe kant met zo’n vol schip. Het wordt niet al te laat want morgen hebben we weer een volle dag gepland en hopen maar dat dit goede weer aanhoud.

• 27 Januari 2018 - 17:41

Timo:

Wie had dat ooit gedacht, back to the 70’s tussen de ijsschotsen, swinging soul with the sea elephants! Het klinkt allemaal weer retegaaf, mede door je levendige notities. Have fun and keep the Gopro low!

• 27 Januari 2018 - 23:05

Lia Rook:

Ja, voortaan beter naar Timo luisteren "keep the Gopro low". Ik had wel eens om een hoekje willen kijken, BBQ op de Zuidpool. Ik mag toch hopen dat je gefilmd en gefotografeerd hebt op deze avond.

Wat een bijzondere gewoonte om whisky om dat graf te gooien. Vond Frank dat niet zonde ?

Veel plezier morgen, ik ga duimen dat je dit mooie weer blijft houden XX