Jasper en Jasper National Park - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Jasper en Jasper National Park - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Jasper en Jasper National Park

Blijf op de hoogte en volg Edith

25 Mei 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

Om 13:30 komen we aan in Jasper en het is stralend warm weer, heerlijk. We zien vanuit de trein als we het station binnenrijden al gelijk ons Hotel Wistlers Inn deze ligt direct aan de overkant van het station, makkelijker kan het niet, gewoon de weg over en inchecken. We moeten helaas wachten tot 15:00 uur want onze kamer is nog niet klaar. We gaan lekker een drankje drinken en daarna lopen we door de hoofdstraat, een lange rechte weg met allerlei winkels en restaurants. Even de koffers in de kamer brengen en we besluiten om een looproute te gaan lopen in de bossen rondom het dorp, de route is in totaal 8 km. Heerlijk wat een rust in de bossen, na 3 dagen gezoem van de trein, en heerlijk om te lopen! We doen maar 3/4 van de route en besluiten dat dat genoeg is voor vandaag want we zijn beiden toch wel erg moe. We kunnen nog lekker buiten op een terrasje eten en gaan dan naar ons bedje om 21:30 uur, het is genoeg geweest voor vandaag.
Als ik zo vroeg in mijn bed lig dan raad je het al om 5:50 uur ben ik dus klaar wakker! Dan maar eruit met een lekker kopje thee. Het ziet er buiten een beetje bewolkt uit maar we besluiten het er toch maar op de wagen en boeken de excursie naar Maligne Lake en een boottocht naar Spirit Island van 90 minuten. Onderweg naar de Lake zien we ons eerste wild, n.l. twee Rocky Mountain Elk (wapiti) het grootste hert soort, ze staan rustig te grazen. Vervolgens nog een Bighorn Sheep die gewoon midden op de weg staat als we een bocht om komen, dit is een groot schaap soort die zijn naam dankt aan de grote gekrulde holle horens. We zien ook nog een vrij groot gebied waar vorig jaar in juli een grote bosbrand heeft gewoed, men is hier niet zo panisch over deze bosbranden want ze zeggen dit moet gebeuren eens in de zoveel tijd om de bossen gezond te houden, een natuurlijk proces. Dan vlak voordat we bij Maligne Lake komen zien we hem, ja ja een zwarte beer die rustig grazend langs de oever van de rivier loopt, wat een machtig gezicht! De gidsen zijn hier wel streng want als de beer te dicht bij komt mogen wij er beslist niet uit, het blijft een wild dier en de lokale bevolking weet dat er in dit gebied toch nog een aantal keren per seizoen mensen die onkundig zijn aangevallen worden door beren. We zien ook nog een Bald Eagle boven in een boom in de verte waarvan ze weten dat deze op een nest met jongen zit, helaas zien we de andere niet vliegen want die is eten aan het zoeken voor hun kroost. Wat een geweldige ochtend, wij zijn blij!
Dan gaan we op de boot in Maligne Lake, je moet dit maar googlen dan zie je dat dit een prachtig plekje is vooral bij Spirit Eiland, helaas is ons geluk op en betrekt de lucht en gaat het miezeren, en de wolken zakken lager. Tegen de tijd dat wij bij Spirit Island aankomen, is het harder gaan regenen en zijn de bergen die als achtergrond moeten fungeren bijna geheel in de wolken verdwenen, maar dat is het weer in de bergen het kan zomaar omslaan! Ik zal de foto wel posten hierbij en als je het gegoogled heb dan kan je het verschil zien. We genieten toch wel van deze tocht al is het niet helemaal wat wij ervan hadden verwacht wat weer betreft.
Om 15:00 uur zijn we terug in Downtown Jasper en is het weer prachtig, zonnig en helder, dus besluiten we toch nog de Jasper Tramway te nemen ruim 2200 meter hoog boven Jasper op de helling van Whistler's Mountain. We krijgen een mooi uitzicht over de meren en de omgeving rond Jasper en natuurlijk een prachtig uitzicht over Jasper zelf. Ze hebben hier ook nog een Lake Edith hebben we gezien dus ik heb hier mijn eigen Lake, tof toch. Al met al toch weer een lange dag met wat ups en downs maar toch hebben we genoten.
Nu weer koffers inpakken want morgen vroeg om 8:20 uur worden we opgehaald en gaan we via de Icefield Parkway en Columbia Icefields naar Banff National Park. Duimen jullie voor ons want de weergoden zijn ons niet helemaal goed gezind volgens de App.

• 26 Mei 2016 - 10:05

Lia Rook:

Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt. Het Jasper en Jasper National Park, waar komt die naam vandaan ? Ik ga als ik terug ben van vakantie, wel even googelen.
    Joh, je moet die app niet geloven, jullie hebben morgen gewoon goed weer. Ik laat even niks van mij horen, ben ook even uitlandig. Duim jij voor mij dat deze Costa blijft drijven, want heel soms valt hij om zoals je weet. Jij 5 juni een extra fijne dag. XX

• 26 Mei 2016 - 19:05

Emmy:

Hoi edith en frank
    Ruud en ik zijn ook in jasper geweest en zijn er twe dagen gebleven. Was een prachtige tocht. Groetjes en geniet. Emmy