Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Ushuaia

Blijf op de hoogte en volg Edith

09 November 2023 | Argentinië, Ushuaia

Vanmorgen was ik weer op tijd wakker want gisteravond op tijd naar bed gegaan. Het was gelukkig weer zonnig weer en het ontbijt in de eetzaal was goed. Dan een douche en de koffers weer inpakken want ze moeten op tijd worden ingeleverd zodat ze naar de boot kunnen worden gebracht, want wij mogen niet zelf de bagage mee aan boord brengen. We gaan een stukje wandelen langs het water want er zijn daar wat eenden en watervogels gespot. We komen langs de grote Ushuaia letters aan het begin van het dorp en hier worden veel selfies gemaakt als bewijs dat men er is geweest. Wat ik frappant vind is het feit dat in het plantsoen er omheen de tulpen aan het bloeien zijn. Mooi een foto met tulpen, Ushuaia en Frank, toch ook een beetje van Nederland.

Weer terug wandelen naar de hoofdstraat van het dorp, er wonen hier trouwens tegenwoordig 17.000 mensen, dus best een groot dorp. We moeten zorgen dat we wat in onze buiken hebben voordat we aan boord gaan. Nu geen steak maar seafood of vis. We komen terecht in een klein restaurant waar we 5 jaar geleden ook hebben gegeten en rond lunchtijd is het al redelijk gevuld. Frank neemt een tagliatelle rijkelijk gevuld met pulpo en grote garnalen en ik besluit om een ovenschotel wit vis met een gorgonzola saus te nemen hmmm lekker. Nog een sterkte koffie voor Frank en wij zijn helemaal voldaan. We kunnen makkelijk naar de Port en opstapplaats lopen en dat doen we dan ook op ons gemakje omdat we vanaf 16:00 uur ons kunnen melden bij de boot. We lopen de pier op met wat winkeltjes waar je nog de laatste inkopen kan doen en naar de loopplank waar 2 mensen van Oceanwide ons staan op te wachten, geen controle van paspoorten of instapkaarten wat mij verbaasd.

Eenmaal aan boord hebben we onze hut makkelijk gevonden en daar staan onze koffers op ons te wachten, dus wij kunnen vertrekken! Op het bovenste dek bekijken we hoe de touwen worden los gegooid en wij rustig vanaf de kade vertrekken, richting het Beagle Kanaal. De zee is glad bij vertrek en veel mensen staan op de dekken om Ushuaia vaarwel te zwaaien. Dan nog het verplichte noodgeval plan met de reddingsvesten aan en we mogen naar de eetzaal voor onze eerste maaltijd aan boord. De kleren passen gelukkig makkelijk in de twee grote kasten in de hut en alles moet z’n plaatsje vinden voor de komende weken aan boord. Na het eten nog een bijeenkomst in de Lounge met een welkomstwoord van onze expeditie leider en van de kapitein, en we proosten op een veilige reis.

Rond 10 uur vinden wij het welletjes voor vandaag en gaan we naar de hut om te kijken hoe deze bedden slapen.