Cruise dag 3 Skagway - Reisverslag uit Skagway, Verenigde Staten van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Cruise dag 3 Skagway - Reisverslag uit Skagway, Verenigde Staten van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Cruise dag 3 Skagway

Blijf op de hoogte en volg Edith

04 Juni 2016 | Verenigde Staten, Skagway

Vanmorgen weer vroeg op en ik was helemaal vroeg wakker n.l. 4:00 uur en zag dat het licht was dus kan ik niet meer slapen. Dan maar naar buiten en kijken wat ik kan zien, we varen in wat er uit ziet als een groot kanaal met hoge rotsen aan beide zijden. Om 5:45 meren we aan in Skagway met nog 2 andere cruise boten van de Princess Cruise Lijn, de Grand Princess en de Inland Princess. We gaan vandaag een excursie maken naar Haines dat is een plaats iets verder langs de kust. We worden gebracht naar een Ferry Boot en varen 45 minuten het kanaal terug en komen in Haines aan waar een bus ons staat op te wachten. Een half uurtje rijden naar het Dok waar we op onze platbodem Jet Boot stappen om ongeveer 1 1/2 uur over de Chilikat Rivier te varen. We krijgen allen een waterdichte jas, handschoenen, oorwarmers en een deken en deze heb je wel nodig want de Jet Boot gaat best hard. Onderweg beginnen de bergen hun toppen wat vrij te geven en ook het moeras landschap levert mooie plaatjes op. Net voordat we op de aanleg steiger terug zijn krijgen we nog twee zwarte (bruin van kleur) beren te zien tegen een steile helling aan, moeder met haar jong. Ze zijn wat verlegen dus ze lopen wel van ons weg, helaas. Weer terug aan de wal en we krijgen een warme lunch geserveerd voordat we terug gaan naar de Ferry Boot die ons weer terug zal varen naar Skagway. In de bus terug naar de haven moet de bus een noodstop maken want er loopt een moeder Moose met haar jong over de straat. Moeder duikt al gelijk de bossen in naast de weg maar het jong is nog onervaren en die rent een stuk mee met de bus wat een hoop ohhhs en ahhhs oplevert in de bus. De jonge moose is nog erg jong en doet mij denken aan een jongen in de pubertijd die nog niet goed met zijn eigen ledematen overweg kan. Halverwege de vaart terug ziet de kapitein van de Ferry boot een jonge bultrug walvis die dicht bij de kust wat kunstjes laat zien, dus het werd druk op het bovendek van de Ferry. Hij was wel goed te zien door de verrekijker maar om met de video te pakken zeer lastig, maar heb het met mijn eigen ogen gezien!
Terug in Skagway lopen wij naar het stadje zo'n 1 1/2 km en het zonnetje komt erdoor dus een heerlijke wandeling. De hoofdstraat loopt in het verlengde van de haven en is een rechte weg met weer veel juweliers die hun waren aanprijzen, net als vroeger op Curacao, daar hadden we Spritzer en Fuhrmann en Boulchands. Veel van de bewoners werken ook hier weer in de toeristen industrie want in het seizoen, van april t/m september zijn er tussen de 2-6 cruise schepen in de haven per dag en is het inwoners aantal verdriedubbeld. Vlak bij de haven komt de trein terug met de toeristen die vandaag een excursie hadden naar White Pass en de Yukon Route van de goud delvers van vroeger, ik denk dat jullie vast hebben gehoord van Klondike Gold Rush. We brengen nog een uurtje door in de Red Onion Saloon, ook een bekend begrip hier in Skagway, een bar ingericht en bediend door in oude kledij gestoken rond borstige dames, en dan houden we het voor gezien en gaan terug naar de Volendam. Weer veel indrukken opgedaan vandaag en weer een stadje gezien hier in Alaska, dit is wel een reis van indruk na indruk, heleboel gelijkenissen maar toch telkens weer anders.
Morgen blijven we weer de hele dag op het schip en varen we naar Glacier Bay National Park, dus weer duimen voor mooi weer op mijn verjaardag aub!

• 05 Juni 2016 - 19:48

Ursula En Richard:

Happy birthday, Edith. Geniet het van het verjaardag op deze plek te vieren

• 05 Juni 2016 - 21:03

Chris:

Hi Frank, heb je een boezemvriendin gevonden? Ha ha ha.
    Geniet van moedersnatuur!
    Groetjes, Chris