Van Bushman Plains Camp naar Kaapstad - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Bushman Plains Camp naar Kaapstad - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Bushman Plains Camp naar Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Edith

03 September 2022 | Zuid-Afrika, Botswana

Vanmorgen mogen wij zelf besluiten hoe laat we willen vertrekken en we genieten nog  van een extra half uurtje in bed. Het was vannacht kouder dan de voorgaande dagen dus snel mijn bed uit en hup in de kleren. De koffers staan voor de tent en wij gaan voor de laatste keer bij het open vuur ontbijten, met muesli met kwark en vruchten en/of toast met pindakaas. Het warme kopje thee smaakt heerlijk en warmt de mens. Al gauw moeten we echt vertrekken want je weet maar nooit wat we tegenkomen onderweg naar de airstrip. BYE BYE Bushman Plains.

Blij met onze gevoerde poncho’s genieten we nog van deze rustgevende omgeving. De gids stelt voor dat we nog een kijkje nemen bij de leeuwen van gisteren met “kill” om te zien wat er nog van de buffel over is. Als we in de buurt komen zien we dat de bomen vol zitten met verschillende soorten gieren (de schoonmakers worden ze ook wel genoemd). Drie van de vier broers liggen allen in de buurt van de overblijfselen van de buffel en dat is niet heel veel kan ik je zeggen. De gieren op de grond iets verder op vechten om een paar stukjes vlees en huid die ze hebben weten te stelen. Één gier is het wachten zat en maakt aanstalten om naar het restant van de buffel te gaan waarop een broer opstaat, en heel bazig richting de gier loopt met een blik van “als je het maar laat om dichter bij te komen”.  Dus er zit niets anders op voor hem dan te wachten. We moeten weer door en rijden verder, nog olifanten, red lechwe, een paar struisvogels en natuurlijk de nodige vogels groot en klein passeren de revue en dan opeens zien we wilde hond? Waar zijn de anderen, want ze zijn nooit alleen. Ja, hoor de rest is er ook en we zien net het alfa vrouwtje terug komen naar haar 14 jongen met wat vlees. De 14 zeer hongerige kleintjes storten zich met z’n allen op hun ontbijt met een hoop gepiep. Als dat op is rennen ze rond om te kijken of er nog iemand terug komt want dat beetje eten was echt niet genoeg! Hun geduld wordt op de proef gesteld maar er komt nog een hond aan en de kleintjes zien hem al van ver aankomen en storten zich met z’n allen op hem terwijl zij ook hem begroeten met dankbaar gepiep. Ook het Ash Pack moeten we verlaten en hopen dat alle 14 pups het halen tot volwassenheid. Langa ons een opdracht geven om alle everzwijnen te tellen onderweg, nou we komen in totaal aan 33 dus genoeg eten voor de wilde honden.

Zonder er erg in te hebben zijn we al op de airstrip aangekomen en is er net genoeg tijd om nog een bakje te drinken met die heerlijke zelfgemaakte gemberkoekjes. Onze Cessna van Mack Air is keurig op tijd en met z’n 8-en stappen we in, 4 personen van een ander kamp. De Zuid Afrikaanse piloot Dwayne vliegt samen met zijn co-piloot en zegt tegen ons dat het zulk helder weer is dat hij er nog een scenic rondvlucht van gaat maken. Wij vinden het allen prima en af en toe verteld hij ons wat er te zien is, wat boffen wij toch. Aangekomen in Maun moeten we onze koffers natuurlijk inchecken voor onze volgende vlucht met Airlink naar Kaapstad, ongeveer 2 1/2 uur vliegen. Oh, ja ik moet nog even vermelden dat wij bij het verlaten van Botswana een uitreisformulier moesten invullen voor de immigratie. Aangezien wij met inchecken ook van de koffers zo door konden lopen hadden wij dat nog niet gedaan toen de immigratie officier erom vroeg. Het was zeer rustig bij deze balie en deze mevrouw heeft onze 4 formulieren helemaal ingevuld voor ons en wij hoefden alleen te ondertekenen en de stempel zette zij dan in ons paspoort. Dat is pas service! Misschien had zij wel medelijden met deze 4 oudjes, wie zal het zeggen.

De vlucht naar Kaapstad vertrekt op tijd en we krijgen gelukkig een heerlijk hapje aan boord want wij hebben inmiddels honger gekregen.  We komen 20 minuten voor tijd in Kaapstad en worden keurig begeleid door een jongedame door alle formaliteiten en opgehaald door een jongeman met een busje voor 20 man dus ruimte zat om te zitten. Ons Boutique Hotel ligt midden in het centrum van Kaapstad en we checken in en gaan als eerste lekker lang onder een warme douche om al het stof van ons af te spoelen! Het is hier winter dus de temperatuur is 16 graden, toch heel wat anders dan de temperatuur in de bush overdag. Het is inmiddels half 7 en we besluiten maar in het Hotel lekkere kleine hapjes te eten en praten nog na over alles wat we weer hebben beleefd.

Morgenavond laat vliegen wij alweer terug dus vanavond maar op tijd naar ons bedje zodat wij morgen nog de hele dag het een en ander kunnen zien en doen. De Tafelberg heeft trouwens een tafelkleed eroverheen vandaag  (gedeeltelijk in de wolken gehuld) wat regelmatig gebeurd. Laten we hopen dat hij morgenvroeg vrij is en wij naar boven kunnen om van het uitzicht over Kaapstad te kunnen genieten, maar we gaan het zien.

Zo nu hebben jullie de laatste drie dagen weer ingehaald. Dus voor nu welterusten en slaap lekker.

• 04 September 2022 - 08:49

Patty:

Wat gaat dat allemaal snel!

• 04 September 2022 - 10:26

Timo:

Wat een avonturen hebben jullie beleefd, echt een full African experience! Straks lekker nagenieten met de film en foto’s. Goeie reis terug!