Slapen in een tent in de Okavango Delta - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Slapen in een tent in de Okavango Delta - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Slapen in een tent in de Okavango Delta

Blijf op de hoogte en volg Edith

01 September 2022 | Zuid-Afrika, Botswana

Het verhaal van gisteren is wat lang geworden dus zal ik jullie nu meer vertellen over het kamp. Het is dus een tentenkamp met eigenlijk de basis gemakken, dus we zijn gegaan van een hotel naar een Lodge en nu naar een tentenkamp om zo Erna en Chris met alle mogelijkheden kennis te laten maken. Onze canvas tent heeft wel een beetje luxe n.l. een groot 2-persoons bed en een normaal toilet. Uit de kraan bij de wasbak komt maar een heel klein straaltje en dat is even wennen, zo ook het douche ritueel. We moeten het personeel laten weten wanneer we willen douchen en dan vullen ze een grote waterzak die buiten hangt met heet water zodat wij dit kunnen mengen met de koudwaterkraan om warm te douchen. Het is even behelpen maar heeft toch ook weer wat avontuurlijks. Het is een kleinschalig kamp dat bij volle bezetting plaats heeft voor 12 personen, dus 5 tenten waarvan 1 één een familie tent is voor 4. Ze hebben zonnepanelen maar ze wachten op een onderdeel dus nu gebruiken ze een generator die ook niet 100% betrouwbaar is dus soms zitten we even in het pikkedonker. Erna en Chris nemen alles heel goed op al is dit erg buiten hun “comfort zone”, stoer toch!

Vandaag  s-ochtends en ‘s -middags weer gecheckt bij de wilde honden. De ander troep honden zijn 11 volwassenen met 14 pups. Dit kamp staat bekend voor z’n wilde honden en deze staan ook op het embleem van dit kamp. De gidsen zijn zeer beschermend voor de pups van de wilde honden daar zij nog zeer kwetsbaar zijn als ze jong zijn dus dagelijks checken ze of zij er nog allemaal zijn. Vanmorgen ook nog een den van 2 hyena moeders met elk één pup. De kleinste van de 2 is erg nieuwsgierig dus komt steeds dichter bij de auto om vervolgens weer hard terug te rennen naar zijn moeder. Buiten de gebruikelijke dieren, hoor mij nou, zien we ook nog de carmine bee-eaters, dit zijn trekvogeltjes die nu net weer teruggekeerd zijn in Botswana en 2 struisvogels die gracieus aan de wandel zijn. Dan in het hoge gras stuiten we op het nest van de struisvogels, prachtig gezicht want er liggen wel 24 eieren in die nog moeten uitkomen. Dit hebben wij echt nog nooit gezien.

‘S-middags gaan we weer op jacht met de troep wilde honden, dus volgen wij hen voor 1 1/2 uur en kunnen goed hun manier van jagen bestuderen. Onze gidsen hopen ons nu een “kill” van de honden te laten meemaken, al is Erna hier geen fan van. Jammer genoeg weer niet gelukt want ze gaan het dikke struikgewas in en dan zijn wij ze kwijt, misschien beter zo want ze schijnen heel wreed te zijn bij het doden. Ze beginnen al te eten als het beest nog niet dood is en die schreeuwt het uit.

Terug voor diner in kamp en dan gaan we nog een keer rijden om 20:00 om te kijken of wij nog nachtdieren kunnen zien. De spotter heeft een groot licht bij zich, een soort schijnwerper, die hij telkens over de directe omgeving schijnt om zo te zien of er wat interessants is. Eerst wil het niet zo lukken maar dan zien wij een civet, een middelgrote zwartwitte kat. Nu krijgen we ook nog een luipaard met haar jong in de schijnwerpers die achter een hyena aan zit die haar prooi heeft gestolen en tenslotte 2 stekelvarkens die op jacht zijn.

Na 2 uurtjes rijden zijn wij weer terug in kamp en gelukkig weten de gidsen de weg want het is aarde donker en veel bomen in zicht, maar welke moeten we nou hebben?

• 03 September 2022 - 18:09

Lia:

Jullie blijven nog 1 nacht in deze tent, neem ik aan. Ziet er niet echt vervelend uit, maar is toch wel wat anders dan een hotel. Wel spannend dit en een ervaring om nooit te vergeten.
    Is het eten ook goed ?
    Ben zo benieuwd naar jullie verhalen en foto's

• 03 September 2022 - 18:15

Doug :

Stoer hoor in die tenten! Jullie zien wel echt veel verschillende dieren op deze reis! Echt genieten!

Xx

• 03 September 2022 - 20:25

Fleur:

Lijkt me echt heel spannend om dan ook nog in een tent te slapen zo dicht bij al die dieren! Maar alles went?
    Super dat ook jullie nog steeds ‘nieuwe’ dieren spotten. Die foto bij dat verslag van die krokodil vind ik alles behalve zen

• 04 September 2022 - 08:54

Patty:

Spannend hoor, in zo'n tent!