Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Kalibaru

Blijf op de hoogte en volg Edith

20 Oktober 2018 | Indonesië, Kalibaru

We raken aan de vroege oproep van de moskee gewend want niemand heeft het gehoord vanochtend om 4 uur. Vandaag weer een langere autorit voor de boeg nu naar het zuiden naar Kalibaru. Het is zaterdag dus wat meer verkeer op de weg maar ook meer te zien langs de weg. Het is hier wat groener met veel meer palmbomen en groene struiken. We rijden door een aantal dorpen waar we markten zien en veel meer bedrijvigheid. We zien motorfietsen met hele families erop, motorfietsen met hoge stellages van kroepoek dat je denkt hoe hebben ze het opgebouwd en dan ook nog rijden? Zelfs een oudere man op de fiets met een hele ombouw van een bed?!

Na 4 1/2 uur rijden komen we bij een restaurant met de allerlekkerste koffie en er zijn 3 mensen die hier heerlijk van genieten. Ook nog rissoles en pisang goreng erbij en onze buikjes zijn weer zeer tevreden. Dan rijden we nog een half uurtje verder en brengen een bezoek aan een kruiden plantage van 25 hectaren. De eigenaresse spreekt nog Nederlands en we zien cacao bomen met vruchten, vanille planten met nog onrijpe bonen, gember en kurkuma planten en ook hoe ze het sap aftappen voor palmsuiker (gula djawa). We lopen ook nog door wat sawa’s met pandan rijst, een groot veld met tomaten planten en nootmuskaat bomen. Heerlijk om even te lopen na veel zitten in de auto!

We krijgen nog koffie luwak, te proeven, je weet wel die koffie die eerst door de maag van de civet kat gaat voordat het gebrand wordt, en een heerlijke snack van lemper, pisang goreng en een Indische donut. Ook een dansuitvoering van 8 kleine kinderen van ongeveer 5-8 jaar in klederdracht die wat traditionele streekdansen uitvoeren. Daarna mogen de bezoekers zelf mee dansen met de kinderen die een traditionele dans doen. Weer een hele interessante en informatieve middag.

Nu door naar ons hotel waar we vannacht één nacht slapen voordat we morgen vertrekken voor een uitstap naar Soekamade waar we naar de schildpadden gaan. Een beetje primitief en behelpen maar heel leuk en interessant heb ik begrepen. Dus tot overmorgen want daar hebben we zeker geen internet! Trouwens wat ik wel nog even moet vermelden is dat wij tot nu toe overal waar wij rijden in Oost Java vol internet hebben in de auto, gewoon geweldig toch!

• 20 Oktober 2018 - 21:15

Lia Rook:

Frank, die Kopi Luwak, was die net zo lekker als die die wij enige jaren geleden gedronken hebben. Ik heb net ff zitten googelen, die koffie kost nu ongeveer 35 euro per 100 gram en ik heb ooit gelezen dat die hoge prijs mede komt omdat er wereldwijd maar een paar honderd kilo geproduceerd wordt. Als ik lieg, lieg ik in commissie. Kon je die koffie als toerist ook kopen ??????

Ongelooflijk wat die mensen op een fiets kunnen stapelen.
    Was weer een mooi verslag. Tot overmorgen, geniet, XX

• 21 Oktober 2018 - 07:55

Emmy:

Leuk, ik ben in die tuin in 1995.geweest. Weet me nog te herinneren dat tijdens het dansen heerlijke cake werd geserveerd.