2 dagen varen over de Drake Passage - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu 2 dagen varen over de Drake Passage - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

2 dagen varen over de Drake Passage

Blijf op de hoogte en volg Edith

06 Februari 2018 | Argentinië, Ushuaia

De eerste nacht maakte de Drake zijn naam wel een beetje waar, het was weer eens schommelen en schudden geblazen in ons bedje. We hoorden gisteravond laat dat er een cycloon achter ons aan zat en wij hebben dus in de nacht een klein voorproefje gehad. Maar niets is zo veranderlijk dan het zeeweer dus ietsjes later op de ochtend na het ontbijt wordt de zee rustiger en laat het zonnetje zich weer zien. Ook de temperatuur loopt langzaam op, dus nog even lekker op het bovendek genieten van de zon, tevens een oogje in het zeil houden voor orca’s en walvissen. De golven komen nu van dieper aangezien de Drake behoorlijk diep is dus ze rollen wat verder door terwijl het schip hard doorvaart, meer op en neer dan heen en weer, als ik dat goed beschrijf?! Maar gelukkig hebben wij tot nu toe geen last van zeeziekte en neem ik af en toe nog een 1 mg pilletje, just to be on the safe side!

We krijgen nog 2 lezingen maar ik vind het op het dek veel te lekker om naar binnen te gaan, al betrekt de lucht wat en trekt de wind weer behoorlijk aan. Nu is het steeds moeilijker om “blows” te zien vanwege de witte koppen op de golven. Halverwege de middag krijgen we te horen dat we met deze wind al bijna bij het Beagle Kanaal zijn en normaal ankert het schip dan er net buiten om zodoende de volgende morgen om 7 uur op tijd aan de kade te liggen, zodat wij de vaart door het kanaal met ochtend licht kunnen meemaken. Ook horen we dat er een 2e cycloon rond Cape Horn deze kant uit komt, slecht weer dus voor morgenochtend onze aankomst dag in Ushuaia. De expeditie staff en de kapitein vinden het toch te riskant om buiten het kanaal voor anker te gaan en wordt er besloten om gelijk door te varen door het Beagle Kanaal naar de port van Ushuaia en de beschutting van de haven.

De wind is behoorlijk aangetrokken en de lucht is prachtig mooi maar wel dreigend! We hebben bij vertrek niet zo veel meegekregen van het Beagle Kanaal want we waren ons toen aan het installeren en het schip aan het verkennen, veiligheids drill etc, dus nu kunnen we nog genieten van de vaart door dit brede kanaal. We zien ook nog gedurende de middag nog dolfijnen die ons begroeten en stukken met ons meezwemmen! Ze schieten van links naar rechts, achter en onder het schip door en wij lopen van links naar rechts op het boven dek om ze te fotograferen en filmen. Zo komen we wel aan onze stappen voor vandaag.

Voor onze laatste avond maaltijd van deze reis krijgen we nog een filmpje en foto rapportage te zien van onze trip en die zijn echt heel leuk en dan pas zie je wat we eigenlijk allemaal hebben gedaan de laatste 20 dagen! Veel veel veel!

Tijdens het eten wordt het keuken personeel nog uitgebreid aan ons voorgesteld en krijgen ze een denderend applaus want we hebben geen één avond of middag hetzelfde gegeten en dat is toch knap. Voor 117 passagiers koken en serveren met 6 man in de keuken en 5 man serveren.

Na het eten blijven we nog kijken hoe de kapitein ons heel netjes en veilig weer aan de kade legt onder het toeziend oog van de lokale loods en dan is het inpakken en rustig slapen zonder te rollen in ons bed en morgenvroeg uitschepen. Meer dan de helft van de passagiers vliegen dan ook morgen door naar hun volgende bestemming. Wij dus ook in de vroege middag terug naar Buenos Aires voor nog één overnachting.

• 07 Februari 2018 - 11:32

Erna:

Jeetje wat een spannend verhaal weer zeg!!!! Ben blij dat jullie veilig aan wal zijn. Wat zullen jullie nog naschommelen. Wat een gave foto van die dolfijnen naast het schip. Ben benieuwd wanneer de film uitkomt, want die willen we heeeeeel graag zien. Lieverds nogmaals een hele goede en veilige terugreis. Dikke knuffels xxx

• 08 Februari 2018 - 00:19

Rebecca:

Wat ontzettend leuk geschreven! Heel mooi om alles zo terug te lezen en inderdaad wat hebben we veel gedaan. Geniet nog van de laatste dag en goede reis naar huis!

• 08 Februari 2018 - 11:53

Lia Rook:

Zo, via een andere bocht heb ik alsnog dit verslag kunnen lezen. Prachtige foto's, vooral die van de dolfijnen. 0oit heb ik die een keer in het "wild" gezien op curacao. Het blijven fascinerende dieren.
    Jij schrijft wel heel luchtig over het schommelen van het schip en de golven. Jou kennende zal dat best stevig zijn geweest.
    XX