Onze een na laatste dag in Antarctica - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Onze een na laatste dag in Antarctica - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Onze een na laatste dag in Antarctica

Blijf op de hoogte en volg Edith

03 Februari 2018 | Zuid Georgia, South Georgia

Vanmorgen toch maar een uurtje later opgestaan om 6 uur en dus geen zonsopgang maar wel weer een droge dag met weinig wind gelukkig. De gevoelstemperatuur is hier sterk afhankelijk van de wind, het kan zo een paar graden schelen. Vanmorgen dus een eerste landing op Cuverville Eiland een klein en steill eiland dat genesteld ligt tussen de bergen van het schiereiland.

Eenmaal aan land zien we dat er overal op het strand, verder tussen de rotsen, hoog boven het strand waar er sneeuw ligt zien we gentoo pinguïns en we horen het gebalk overal vandaan, dus een soort stereo in de natuur. De nu ons bekende lucht van de broedplaats van pinguïns komt ons tegemoet al moet ik zeggen dat het begint te wennen en dus storen wij ons er minder aan.

Er is weer een soort pad aangelegd waar wij langs kunnen lopen zodat wij deze dieren zo min mogelijk storen in hun doen en laten. We weten inmiddels van de lezingen het een en ander over het nestgedrag en als je dan een gentoo met een steentje in zijn bek ziet lopen dan weet je dat hij deze verzamelt voor het opbouwen van zijn nest. Hij is vastberaden in de taak die hem te doen staat terwijl zijn “meisje” het nestje helemaal netjes en naar haar zin maakt. We zien ook hier dat de jongen een stuk kleiner zijn dan bij de vorige broedplaats waarschijnlijk omdat het kouder is dus beginnen ze later, dat regelt de natuur zelf. We kunnen nog een steile wandeling maken naar boven waar we een mooi overzicht krijgen van de hele broedplaats maar dat is door sneeuw en ijs dus laat dat maar zitten, ik voel me niet zo geroepen want de afdaling is nogal glibberen.

Tijdens het middag eten varen we weer een stukje verder naar Paradise Harbour waar groep 1 een zodiac cruise gaat maken om deze prachtige omgeving te verkennen vanaf het water. De andere groep gaat eerst aan land om nogmaals een wandeling, weer redelijk steil, te gaan maken om vervolgens over de dikke laag verse sneeuw af te “roetsjen”. De zodiac cruise is heerlijk relaxed en we genieten van de stilte in onze geheel Nederlandse zodiac. We zijn hier aan boord trouwens met 7 stellen uit Nederland en na ruim 2 weken wordt er gezamenlijk gelachen en verhalen en foto’s gedeeld want het zijn allemaal gezellige mensen.

Wij besluiten om de landing aan land aan ons voorbij te laten gaan want Frank is best heel moe en ik loop inmiddels lekker te niezen en zit sinds vanmorgen lekker dicht. Dus Frank lekker een siësta en ik ga gewoon lekker genieten op het schip van deze prachtige baai met al zijn schoonheid en ijsbergen in het water, en kijken of een van de gletsjers nog wil afkalven.

De indrukken, het vroege opstaan, de kou, de waarschijnlijk mindere weerstand en de drukte gaat ons toch een beetje parten spelen, maar beter aan het einde van deze reis dan aan het begin. Er gaat ook een virusje van 3-4 ziekte dagen rond bij de passagiers op het schip dus maar hopen dat wij deze niet hebben overgekregen. Morgen nog één hele dag op Antarctica voordat we aan de 2 dagen overtocht van de Drake Passage beginnen en terug naar ons begin en eindpunt Ushuaia.

• 04 Februari 2018 - 11:40

Erna:

We kunnen ons goed voorstellen dat jullie moe zijn van al die indrukken. Moe maar zeer voldaan denk ik. Laten we hopen dat jullie niet zieker worden want je moet nog een heel eind reizen voordat jullie weer thuis zijn. Lieverds nog even genieten. Hier gaat het deze week ook vriezen dan hoeven jullie niet zo af te kicken. Veel liefs en dikke knuffels van ons xxx

• 04 Februari 2018 - 12:03

Lia Rook:

Mooi verhaal, mooie foto's. Ik vind vooral die blauwachtige kleur tussen het sneeuw fascinerend. Dat moet in werkelijkheid prachtig zijn.
    Ik ga duimen dat jullie niet ziek gaan worden. Geniet nog van de laatste dagen in jullie snow-paradijs. XX

• 05 Februari 2018 - 08:02

Timo:

Wat een geweldige ervaringen en een boel kadootjes weer tijdens deze ontdekkingstocht. Die ijsbreker lijkt de pakjesboot van die Heilige Spanjaard wel! Hopelijk blijven jullie het laatste eindje van de reis ook nog fit, rusten en niezen kan straks prima aan de Maas. Plezier nog!