Varen van South Georgia naar South Orkney - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Varen van South Georgia naar South Orkney - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Varen van South Georgia naar South Orkney

Blijf op de hoogte en volg Edith

29 Januari 2018 | Zuid Georgia, South Georgia

Gisterenmiddag en vandaag weer op zee en gelukkig is het rustig weer met af en toe een zonnetje, al voelen we dat de temperatuur omlaag gaat. Vandaag was het zo’n 2-3 graden dus een extra trui aan en zeker de handschoenen als je op het dek staat.

Rond het middag uur zien we voor het schip een aantal “blows” dus dat betekend walvissen! In plaats van de lunch staan de meeste mensen weer op het dek en de kapitein verminderd vaart zodat we deze “blows” goed kunnen bekijken. Inderdaad het zijn weer een aantal vinvissen (fin whales) die op de oppervlakte aan het voeden zijn. Rondom hoor je alleen maar het klikken van de camera’s en ohhh en ahhh’s als deze whales hun brede ruggen laten zien voor ze weer een stukje onderduiken. Het schip vaart in een cirkel zodat we in de buurt van de walvissen kunnen blijven. Wat dat betreft is het goed dat we op een expeditie schip zitten want het programma is niet zo strak als bij de cruise schepen gelukkig. De lunch wordt dan ook gewoon wat later geserveerd als het schip weer terug gaat naar haar originele route.

Na de lunch is er weer een lezing maar ik besluit liever een kleine siësta te houden. Al doe je niet zo heel veel op zo’n zee dag behalve veel op het dek staan de zee afzoeken naar wat er rond zwemt. Al die frisse lucht daar krijg je slaap van! De lezing is nog niet afgelopen als ik de ogen weer open doe en dus maar weer naar het bovendek om te kijken of ik iets gemist heb. Het is er lekker rustig en heerlijk om even alleen te zijn in je eigen wereld met je eigen gedachten.

Een van de gidsen, Hans, een Nederlandse jongen staat ook aan dek en wijst op weer wat “blows” en wordt helemaal enthousiast door wat hij ziet in zijn verrekijker. Bottlenose whales en wel een stuk of 6! Dus ding dong gaat weer het omroep systeem en iedereen stroomt het dek weer op. Nou begrijp ik zelf niet hoe hij deze dieren van zo’n afstand herkend, maar heb me laten vertellen dat dit te maken heeft met ervaring, hoe de “blows” eruit zien, en of er wel of niet en de vorm van de vinnen. Weer gaan wij langzamer varen en blijkt het toch maar één bottlenose whale te zijn en meerdere vinvissen, maar voor mij is een walvis een walvis en is het heerlijk dat we al best veel hebben gezien vandaag en dus de komende dagen beloofd wat. Er schijnt volgens de kapitein dit jaar veel krill te zijn en daar voeden de walvissen zich mee dus.... we gaan het weer beleven de komende dagen want we komen in steeds kouder water en dat is goed voor walvissen.

Morgen dus weer op tijd op en als het goed is krijgen we meer zeeijs en ijsschotsen te zien.

• 30 Januari 2018 - 10:33

Lia Rook:

Die 2 foto's bij dit verslag, heb jij die zelf gemaakt ? Dan heb je niet alleen schrijftalent, maar ook fotograferen-talent. Maar dat wisten we eigenlijk al. Het genieten van jullie spat nog steeds van mijn pc-scherm af. Geweldig. XX

• 30 Januari 2018 - 10:39

Erna:

Wat fantastisch dat jullie nu walvissen zien. Het lange wachten wordt toch beloond.Jullie trotseren alles hiervoor, zelfs de kou en uitgestelde lunch!! We gaan weer duimen voor mooi weer en veel walvissen. Dikke knuffels van ons xxx

• 30 Januari 2018 - 13:32

Jolanda:

Wat een mooie verhalen en wat maken jullie veel mee. Geniet van al deze prachtige dieren en van de mooie natuur. Het is echt een hemel op aarde.
    Knuffels van ons