2 dagen op zee Falklands richting South Georgia - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu 2 dagen op zee Falklands richting South Georgia - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

2 dagen op zee Falklands richting South Georgia

Blijf op de hoogte en volg Edith

24 Januari 2018 | Falkland Eilanden, Falkland Islands (Islas Malvinas)

Op weg naar South Georgia steken we de Antarctische Convergentie over. Zodra we deze oceanografische overgangszone bereiken en kan de water temperatuur in slechts enkele uren tijd sterk dalen. Koud, voedselrijk water wordt aan het oppervlak gebracht door de botsende zeestromingen. We zijn een uurtje onderweg en dan is er opeens een school dolfijnen die rakelings rond ons schip opduiken. Het is maar een kleine school maar ze schieten van links naar rechts en onder de boeg door. Ik ben zo onder de indruk van deze gestroomlijnde dieren dat ik in eerste instantie helemaal vergeet om mijn video camera te pakken! Maar als ze wat verder weg zwemmen zien we één nog een aantal sprongen uit het water maken en nu heb ik wel de camera in de aanslag, gelukkig.

We varen de rest van de dag door met een blauwe lucht en een lekker windje dus het schip maakt goede vorderingen. Door dat windje worden we gevolgd door een groot aantal albatrossen, pijlstormvogels, prions en jagers. Het is een machtig gezicht deze vogels langs te zien glijden in de luchtstromen van de wind. In de avond slaat opeens het weer om en dat is heel normaal op zee heb ik mij laten vertellen en dan trekt de wind behoorlijk aan en ons schip gaat wat hoger op en neer in de golven. De kapitein besluit dat alle deuren naar de buitendekken gesloten worden voor onze veiligheid dus is het vanavond binnen blijven. Gelukkig zijn we de schommelingen van het schip al een beetje gewend en kunnen we rustig heen en weer schommelend gaan slapen.

Onze tweede dag op zee en we worden ‘s-ochtends weer begroet met een mooie heldere dag en een blauw grijze lucht. Van de wat onrustige zee is nu niets meer te merken dus lekker op het buitendek even uitwaaien tussen de lezingen door is heerlijk. Gedurende deze twee dagen op zee krijgen we een aantal lezingen gedurende de dag van onze gidsen over de historie van het gebied en over wat er nog gaat komen de volgende dagen, zeer leerzaam en interessant. Na de lunch staan we met een aantal mensen nog aan dek te genieten van het zonnetje dat inmiddels zich heeft laten zien als een van de gidsen “blow” roept. Dat betekend dat hij de spuit van een walvis heeft gezien. Dit blijkt een van de grootste walvissen te zijn in deze wateren dus het schip gaat wat langzamer varen. Deze walvis blijft ongeveer 5 minuten aan de oppervlakte voordat hij weer zo’n 10 minuten onderduikt. Het wordt omgeroepen door de intercom dus bijna iedereen is aan dek om deze walvis te bewonderen. Maar als hij onderduikt weet je niet waar hij weer opduikt, maar met zoveel ogen die zoeken zien we hem na 10 minuten inderdaad, dit maal achter het schip opduiken. Dus we bekijken hem nog met de verrekijkers voordat hij zijn staart laat zien en weer onderduikt.

We moeten weer verder varen richting South Georgia dus we vervolgen onze route weer. Onderweg komen we nog langs Shag Rock, dat zijn 4 rotsen midden in de zee waar ongeveer duizend aalsgolvers hun nesten hebben. De rotsen zijn dan ook aan de bovenkant wit, van alle uitwerpselen en dit is al van een grote afstand te zien. We kunnen niet al te dicht langs deze rotsen varen maar door de verrekijkers zijn de vogels goed te zien.

We moeten weer verder want South Georgia is nog de hele nacht doorvaren en ze willen er vroeg in de ochtend aankomen want op deze eilanden groep hebben we de komende 4 dagen een druk programma gepland en het zijn prachtige eilanden waar veel wild te zien is. We gaan het weer meemaken en zeker beleven, nu nog duimen voor mooi weer en een kalme zee zodat alle landingen kunnen plaatsvinden.

• 25 Januari 2018 - 14:19

Erna Kieft:

Wat geweldig dat jullie weer zoveel dieren hebben gespot. Dat is wat jullie graag willen zien. En wat een gave pinguïns en leuk dat Timo de Muppetshow noemt, daar hebben we toch echt wat mee

• 25 Januari 2018 - 14:23

Erna Kieft:

Nog even een stuk varen en schommelen op zee en dan komen jullie op de volgende bestemming. We duimen voor mooi weer en dat de dieren zich laten zien. Lekker genieten samen. Veel liefs van ons xx

• 25 Januari 2018 - 22:58

Lia Rook:

Jij schrijft "het schip gaat wat op en neer in de golven. Alle deuren moeten gesloten worden". Nou, dan zal het wel een stevige bries geweest zijn. Jij hebt het geluk Edith, dat jij voor de duvel nog niet bang ben en dat je daardoor van alles intens geniet. Ik vind het weer helemaal geweldig wat jullie meegemaakt hebben. Een dikke XX en knuffel.