Laatste dag El Calafate - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Laatste dag El Calafate - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Laatste dag El Calafate

Blijf op de hoogte en volg Edith

16 Januari 2018 | Argentinië, Perito Moreno

Zo vandaag alweer de laatste dag hier in El Calafate en weer een hele dag excursie maar dit maal minder vermoeiend. We gaan nl. lekker varen. Alvast een voorproefje voor wat er nog komen gaat. Geintje!

Om iets voor 8 worden we opgehaald bij ons Hotel en 45 minuten rijden naar de haven Puerto Bandera waar we aan boord gaan van een nieuwe catamaran de “Maria Turquesa”. Het is net een nieuw schip en alles ziet er tip top uit. We varen uit in de wateren van de Lago Argentinos, het grootste zoetwater meer van Argentinië. We gaan vandaag 3 andere gletsjers zien en ook nog de noord kant van de Perito Moreno, alleen deze keer vanaf het water.

Helaas begint onze tocht langs de noord arm van het meer niet zo goed want het is bewolkt en het gaat ook nog regenen, zodoende zien we niets van de bergen rondom. Hebben wij dit niet al een keertje eerder gehad in Canada?! Maar we houden de moed erin en het zal zeker beter worden met een zonnetje.

Als eerste zien we de gletsjer “Spegazzini “ deze is een stuk smaller dan de Perito Moreno (70 meter hoog) maar wel een stuk hoger n.l. 120 meter. Jammer dat we hem niet helemaal kunnen zien vanwege de laag hangende bewolking. We krijgen ruim de tijd om de gletsjer van alle kanten op de gevoelige plaat te zetten voor we doorvaren naar een zijarm waar we van boord gaan om een kleine wandeling te maken in het bos van een beschut baaitje (hier moet je je niet al te veel van voorstellen) maar het is lekker om even de benen te strekken en een stukje te lopen. Terug aan boord krijgen we een drie-gangen lunch geserveerd en voor het eten op een boot was het zeker goed, ook de bediening en gidsen zijn super aardig en behulpzaam.

Ondertussen zijn we aangekomen bij de Upsala gletsjer, dit is de na de Moreno de grootste. Een aantal jaren geleden is van deze gletsjer een giga stuk afgebroken en dat heeft een soort tsunami veroorzaakt dus mogen de schepen niet dichter bij komen dan 10 kilometer?! Dus met deze bewolking blijven we daar niet al te lang staan kijken naar wat vage contouren. We varen weer terug de noord arm af en zien wel een aantal grote ijsbergen in verschillende maten, kleuren en vormen die van de Upsala zijn afgebroken, een soort “iceberg alley”.
Dan nemen de volgende arm van het meer en nu varen we naar de North face van de Perito Moreno. Gelukkig is de mist opgetrokken en krijgen wij het mooie wijdse goed te zien en ook veel van de toppen van de bergen laten zich nu zien. We varen nog een aantal keren heen en weer voor de noordkant van de gletsjer in de hoop dat er een groot stuk afkalft. Maar helaas we zien wel wat kleiner stukjes vallen maar het grote gegrom/klap van een groot stuk ijs blijft uit, wil niet zeggen dat deze gletsjer niet een prachtig gezicht is waar je naar blijft kijken. Terug naar de haven waar de bus ons weer bij het Hotel afzet na een hele mooie en wat rustigere dag.

Nu is het gauw nog een klein hapje eten en dan de koffers weer inpakken want we worden morgen om 7:00 uur opgehaald voor onze vlucht naar Ushuaia. Het is ongeveer een ruim uurtje vliegen naar de opstap plaats voor onze expeditie cruise!

• 17 Januari 2018 - 20:12

Timo:

Spannende opbouw van de reis zo....al is deze gletsjer volgens mij wel uniek in de wereld. Had indertijd bijna de neiging om een hapje te nemen van dat zachtblauwe smurfenijs ;-)
    In Ushaia krijgen jullie ongetwijfeld een "fin-del-mundo-ontdekkingsreizigersgevoel", het begin van het echte avontuur. Zal ongetwijfeld smullen zijn met zicht op prachtige pinguins - met dat smurfenijs als toetje in herinnering! Aye, aye lady & sir!

• 17 Januari 2018 - 20:30

Liarook:

Weer een schitterend verslag. Ik denk dat het voor kenners, zoals TImo, helemaal te gek is. Ik denk dat wij ons geen voorstelling kunnen maken wat jullie meemaken. Zo fijn dat jullie er zo van genieten. Take care, liefs xxx