Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Dubrovnik

Blijf op de hoogte en volg Edith

23 Juni 2017 | Kroatië, Dubrovnik

Vanmorgen vroeg varen we Dubrovnik binnen om 6:30 uur en we zien weer een heel ander beeld dan in Griekenland. Groenere heuvels en geen spierwitte huisjes maar grijs/bruine huisjes met rode daken. Dubrovnik is een havenstad aan de Dalmatische kust met historische banden met Venetië. De hele stad is ommuurd en heeft veel kerken en paleizen die te bereiken zijn via kleine steegjes met veel trappen. De toegangspoort is wat aan de kleine kant voor alle toeristen die Dubrovnik bezoeken. Vandaag liggen er 3 cruiseschepen in de haven en in het hoog seizoen kunnen het er wel 7 zijn en dan kun je volgens mij over de hoofden lopen, dus niet echt een aanrader! Het is een af en aanrijden van taxi's en bussen en wij zijn blij dat we er redelijk vroeg zijn dus het valt mee met de drukte. Wij nemen dan ook 2 taxi's naar de oude stad zo'n 4 kilometer verder op en stappen uit bij de ingangspoort. Het was even kijken of we gelijk met de kabelbaan naar boven zouden gaan of met de taxi maar besloten wordt om toch maar eerst door de oude stad te lopen. Misschien was het beter geweest om de buggy op het schip te laten en Oscar mee te nemen in de draagzak vanwege de vele trappen. Maar sterke jongens en meisjes (geëmancipeerde vrouwen) dus het gaat allemaal wel.
De temperatuur loopt ook lekker op en vanwege de muur om de stad heen is er nauwelijks wind dus best warm om te lopen. We lopen eerst rond het water en komen terecht bij de jachthaven vanwaar er veel excursies te boeken zijn, glass bottom boot, sailing and cruising in de haven en fishing, wij hebben hier helaas geen tijd voor want hebben maar tot 12:30 uur de tijd voordat we weer aan boord moeten zijn voor ons vertrek om 13:00 uur. Dus even een drankje en Oscar zijn fruithap en dan zien we dat je ook nog boven op de muur kan lopen maar waar precies de opgang is dat hebben we gemist. We nemen een van de steegjes in de hoop om boven op de muur te komen maar helaas deze weg was het dus niet. Al is het wel heel leuk om door de steegjes te dwalen om de oude stad te bekijken.
We besluiten dan ook om 11:00 uur weer naar de ingang te gaan en een taxi te nemen naar boven naar het uitzichtpunt maar om weer de stadspoort uit te komen is een dringen geblazen. Inmiddels zijn ook de passagiers van de 2 andere cruiseschepen aangekomen bij de ingang en iedereen wil naar binnen en wij met de kinderwagen naar buiten, maar er zijn geen duidelijke in en uitgangen dus het is wie kan het hardste duwen! Uiteindelijk zijn we weer buiten waar het nu een drukte van belang is en we houden een taxi aan en vragen of hij ons naar het uitzichtpunt kan brengen via de weg, helaas wil hij dat niet want ik denk dat de weg niet breed is en er staat een flinke file naar boven en naar beneden. We besluiten dan ook maar een terrasje op te zoeken want tussen de mensenmassa te lopen is ook niet een van onze favoriete bezigheden. We zien verder op het Hilton Hotel dus die hebben vast een terras waar we wat kunnen drinken en even kunnen zitten voor Oscar zijn boterham. Het terras is nog gesloten maar gelukkig kunnen we nog een drankje krijgen en in de schaduw zitten.
Om 12:10 uur hebben we 2 taxi's besteld om ons terug te brengen naar het schip, de eerste is er vrij snel maar van de chauffeur horen we dat het moeilijk was voor hem om door de drukte heen te komen. Fleur, Doug, Oscar en ik gaan dan ook maar alvast vooruit en de anderen wachten op de 2e taxi. Om 12:25 worden we dan ook bij het schip afgezet maar ik moet op de anderen wachten want ik heb hun passen in mijn tasje en zonder deze kom je niet op het schip. Gelukkig komen de andere 3 er aan om 12:40 met nog meer mensen die moeite hadden om vervoer te krijgen dus nog op tijd.
Om iets over 1 vertrekken wij inderdaad uit Dubrovnik en het is leuk om op het bovendek te staan en dit mee te maken. Jammer dat het zo druk was en we eigenlijk te weinig tijd hadden maar goed het zij zo! Dan varen we weer langs de kust naar het noorden richting Venetië, aankomst morgenochtend.
De verdere middag brengen we weer door op het achterdek met de laatste drankjes en hapjes, nog een laatste dip in de pool, ook voor Oscar in zijn groene brandweer pak. Dat kind is toch zo gek van water en het is mooi om dat enthousiasme te zien.
Dan terug naar de hut om de koffers alvast in te pakken en vanavond ons laatste diner in het andere restaurant op het schip waar we nog niet geweest zijn op dek 10. Ook Michael z'n verjaardag dunnetjes over gedaan aangezien Baigal op studiereis was, Fleur op cursus en Doug bij Oscar thuis moest blijven vanwege koorts.
Volgende week zal het wel "afkicken" worden voor Oscar want hij heeft een hele week alle aandacht gekregen, maar ook voor ons want wij hebben mogen genieten van "ons kind" een week lang. Hij heeft trouwens deze week enorme stappen gemaakt opeens en begint zich op zijn knieën op te drukken alsof hij echt wil gaan kruipen?!
Morgen nog tot 15:00 uur in Venetië voordat we om 17:00 uur weer terug vliegen en het eind van een heerlijke reis met z'n allen! Nog één verslag en dan is het gedaan met de pret voor deze reis.

• 24 Juni 2017 - 10:39

Emmy:

Ik heb metvweer heel veel plezier jullie vakantie emails gelezen. Het was wel genieten met elkaar en de kleine. Goede thuiskomst en jullie kunnen hier afkoelen met 17 graden. Groetjes, emmy

• 24 Juni 2017 - 11:50

Lia Rook:

Zo, jullie zijn nog een paar uurtjes in Venetië. Wat een dag was dat gisteren voor jullie. Alleen als ik het al lees, krijg ik het benauwd, ik was keihard terug gerend naar de boot.
    Eind van de middag vliegen jullie terug. Ik wens jullie een goede reis en veilige aankomst in Nederland. Het weer is hier totaal omgeslagen. Ik ben nog niet buiten geweest, maar het is grijs, ik denk 10 graden koeler dan gisteren en vanmorgen regende het.
    Ik spreek jullie gauw, dikke XX