Geiranger en prachtig weer - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Geiranger en prachtig weer - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Geiranger en prachtig weer

Blijf op de hoogte en volg Edith

17 Mei 2017 | Noorwegen, Geiranger

De route naar Geiranger is niet zo ver dus vertrokken we gisteravond pas om 23 uur en vanmorgen weer door een prachtig fjord om naar onze derde stop van deze trip te varen, Geiranger. Een heel klein dorpje aan het einde van een idyllisch fjord, omringd door hoge nog met sneeuw bedekte bergen. We kunnen niet aan de kade aanleggen met het schip dus moeten met de "tenders" (reddingsboten) heen en weer naar de wal. Weer een nieuwe ervaring voor Erna en Chris, hebben haar proberen wijs te maken dat ze op een touwladder naar beneden moest klauteren, haha ha, doe ik echt niet hoor! was het commentaar. Geiranger heeft denk ik 200 inwoners en het is vandaag onafhankelijkheidsdag hier in heel Noorwegen dus iedereen is vrij. Als wij om een uurtje of 10 aan de wal aankomen zien we iets verder op dat de lokale mensen van het dorp in originele klederdracht zich klaar maken voor een optocht door het dorp. Met niet alleen volwassenen maar vooral ook kinderen en zelfs wat oudere mensen in een rolstoel lopen mee met de optocht en natuurlijk de lokale drumband. Zelfs alle kleintjes zijn helemaal in klederdracht, dus wij hebben weer een kadootje, en en en de wolken van vanochtend vroeg zijn verdwenen en de zon en een strakke blauwe lucht komen tevoorschijn!
We zien boven in het dorp een prachtige ruwe waterval die naar beneden dendert dus we lopen met z'n allen de weg naar boven en genieten van het prachtig zonnetje en zelfs de optocht gaat een stukje naar boven tot aan de kerk waar als laatste het Noors volkslied wordt gespeeld en daarna feliciteren ze elkaar en is de openbare viering afgelopen.
We lopen nog een stukje naar boven tot aan het museum waar we heerlijk in het zonnetje nog een "bakkie" nuttigen voordat we langs het museum aan de afdaling via verschillende trappen, bijna constant naast de waterval, beginnen. Veel plekjes om mooie foto's te maken zijn er en er dendert een grote hoeveelheid water naar beneden. Niet allen zijn geschikt voor foto's te maken of filmen want er is toch de nodige "spray" van de waterval en dan is alles lekker nat, dus dat maar niet!
Weer beneden aangekomen lopen we nog een stukje rond de andere kant van het fjord en wat ons weer opvalt is dat je wel wat vogels hoort maar eigenlijk weinig ziet, jammer, ook verder weinig wild behalve een kudde schapen en lammetjes. Ze jagen hier toch wel in de omgeving maar ben benieuwd op wat dan?!
Dan lopen we langzaam dezelfde weg weer terug richting dorp en steiger en nemen nog een kijkje in de 3 souvenir winkels die dit dorp rijk is. Het is inmiddels 2 uur en ons buikje begint te knorren dus terug naar het schip in de tender.
Om 17 uur zeggen we Geiranger vaarwel en varen we weer het fjord uit, overal rondom zien we veel watervallen uit de rotsen komen en het fjord is, zoals ik al zei zeer pittoreske en met een volle zon is het alleen maar genieten van het uitzicht.
We varen ongeveer 4 uur lang door het fjord weer naar open zee en nu moeten we weer naar het zuiden varen richting Bergen waar we morgen ochtend 8 uur verwachten aan te komen. We zijn al een keer in Bergen geweest 5 jaar geleden maar helaas zijn de voorspelling qua weer ons niet gunstig gezind, verwachten wat regen?! Bergen schijnt de natste stad in Noorwegen te zijn, dus allemaal duimen dat de weer voorspellers het niet goed hebben. Ja na zo'n mooie zonnige dag wordt de mens een beetje hebberig! Tot morgen en alweer onze laatste stop.

• 18 Mei 2017 - 00:57

Lia:

Zo, de zon heb je er vandaag gratis bij gekregen, mooi meegenomen.Hier was het vandaag bloedheet. Wij zijn ook in Geiranger geweest. Ik ben toen aan boord gebleven. Was toen matig weer en de familie had een stevige wandeling in petto, niet mijn ding. Morgen gaan jullie naar Bergen. Ja, dat vond ik een hartstikke leuke stad. Ik ga in ieder geval duimen dat het droog is voor jullie. Geniet er van .
    Weet je wat mij opvalt in jouw reisverslagen deze keer. Voor het eerst in jaren geen foto's niks, naks, nada over eten ?
    XXXX

• 18 Mei 2017 - 18:42

Leon:

Hallo Edith,

Prachtige foto s Heb je de kapitein Marco Carsjens al de groeten gedaan?

Goeie reis nog,

Léon Westdijk