Onze eerste haven Eidfjord - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Onze eerste haven Eidfjord - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Onze eerste haven Eidfjord

Blijf op de hoogte en volg Edith

15 Mei 2017 | Noorwegen, Eidfjord

Vannacht en vanmorgen het Haranger Fjord in gevaren naar onze eerste bestemming hier in Noorwegen het Eidfjord. Volgens Erna zijn we onder een lange hangbrug gevaren voordat we bij onze bestemming kwamen en ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet hebt meegemaakt want mijn bedje was lekker vanmorgen dus pas opgestaan om 7:30 uur toen we al aangemeerd waren! Lekker rustig ontbeten en om 10 uur van boord om het stadje te verkennen. We liggen als enige aan de kade dus een prachtig gezicht die schuit van ons in het fjord. Gelukkig is de mist van gisteravond helemaal opgetrokken en zien we de machtige besneeuwde bergtoppen rond het fjord heel goed, we missen nog wel de helder blauwe lucht maar het is droog en het zicht is prima dus mij hoor je niet klagen! We moeten helemaal naar dek 3 aan de andere kant van het schip om van boord te gaan dus de eerste passen van vandaag zijn al gezet en er zullen nog wel wat bij komen want we hebben geen tour geboekt en laten ons lijden door wat we tegenkomen. Eenmaal aan de wal staan we naast ons schip en zien we dat het toch best groot en stoer is zo'n HAL schip, ze ligt ook met 7 grote trossen vast aan de wal. Aan het eind van de loopplank staan de 2 fotografen met Viking helmen op om alweer de eerste foto's te maken, doei we blijven niet aan de gang! We lopen naar de informatie tafel verder op en besluiten om hier echt de toerist uit te hangen en met zo'n toeristen treintje door het dorp en de omgeving te rijden, duur ongeveer 1 uur, want de wegen lopen aardig omhoog als we naar het uitzichtpunt waar we een mooi overzicht krijgen van het fjord, willen lopen.
Eerst lopen we nog langs de kade een beetje om van verschillende kanten ons schip te bekijken. Ook hebben ze leuke gebreide hoezen om de bomen langs de kade, dit doen de dames zeker in de winter als het koud en donker is want het is maar een dorpje van niks natuurlijk.
Om 11 uur gaan we met het treintje mee naar eerst wat hunebedden (niet echt superspectaculair) en vervolgens naar het oudste kerkje van het dorp, onderweg krijgen wat informatie over het stadje en de omgeving. Vanuit het kerkje besluiten we lekker rustig terug naar het dorp te lopen omdat het heerlijk windstil is en enigszins zonnig begint te worden, en we hebben nog tijd voordat we weer op het schip moeten zijn om 14:30 uur. De huizen zijn hier bijna allemaal van hout opgetrokken en de fruit bomen staan prachtig in bloei en het is ook vooral lekker om even te lopen vooral helling af, hahaha. We gaan om een uur of 1 weer terug aan boord en eten wat kleine hapjes waarna we op het achterdek gaan zitten zodat we een mooi overzicht hebben als we het fjord uit varen. De zon heeft zich laten zien en ook de lucht is blauw wel met wat wolken maar wij klagen zeker niet omdat de sneeuw bedekte bergen rondom het fjord heel goed te zien zijn. Het fjord is 860 meter diep en een mooie blauwe kleur en de cruise uit de fjord is best spectaculair met bergen en kleine dorpjes aan de oever de gehele weg uit het fjord tot dat het donker is rond 21 uur. We zien ook een aantal fish farms waar ze in het mooie heldere fjord water forel kweken. Juli is de maand voor zalm in Noorwegen trouwens.
Na het eten sluiten we de avond af met de klanken van B.B. Kings Orkest voordat we lekker naar onze Stateroom gaan voor een welverdiende nachtrust. Tot morgen in een nieuwe haven!

• 16 Mei 2017 - 00:59

Lia Rook:

Bedankt weer voor het leuke reisverslag. Jullie 1e fjord bekeken. Jullie gingen wel vroeg weer varen. Wij hebben vorig jaar toch een heel ander reisschema gehad. Maar ja, heb je het ene fjord gehad dan heb je ook het andere fjord. Net als in het caraibisch gebied. Die eilanden daar lijken allemaal op elkaar.
    Gelukkig hebben jullie droog weer. Hoe zijn de temperaturen ? En hoe is het eten ? Want de HAL staat bekend om zijn goede keuken. Ik hoor het wel.
    Jullie liggen inmiddels in jullie mandje, sweet dreams en morgen weer een fijne en vooral mooie dag. XXXX

p.s. Erna die pillen niet nodig gehad ?

• 16 Mei 2017 - 17:05

Emmy:

Wat een leuke foto van jullie tweetjes.