Laatste dag in ons mobiele tentenkamp - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Laatste dag in ons mobiele tentenkamp - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Laatste dag in ons mobiele tentenkamp

Blijf op de hoogte en volg Edith

21 Oktober 2016 | Kenia, Masai Mara

Vandaag alweer onze laatste dag hier in Noord Serengeti. Overleg met onze auto genoten en gisteren is ons alle 4 zo goed bevallen dus hetzelfde recept, vertrek om 6:30 en lekker de hele dag gamedriven en lunch mee voor ergens onderweg. We gaan weer proberen om te kijken of die gekke gnoes vandaag de rivier met krokodillen willen oversteken maar ik heb nu begrepen dat de gnoes en de zebra echt heel gevoelig zijn voor onweer en regen en dat de Great Migration eigenlijk ontstaat doordat deze dieren op zoek zijn naar groenere velden. De grote groepen zijn ook hier al voorbij en zitten nu bijna in Centaal Tanzania maar er zijn hier nog genoeg dieren over die nog niet zo ver zijn. We zien groepen gnoes die zich vormen richting de rivier maar wanneer ze gaan oversteken dat blijft een raadsel en zo te zien zijn ze hier vanmorgen nog niet aan toe.
We gaan maar verder rondrijden om te kijken wat we kunnen ontdekken en we zijn weer zeer goed geslaagd want we zien in de loop van de ochtend natuurlijk veel gnoes, zebra en gazelles maar omdat er zo veel wild rondloopt op de plains zijn er ook veel katten die makkelijk aan hun prooi kunnen komen. We zien dan ook een leeuwin met 2 jong van ongeveer 8 maanden oud en even verder op op een rotspartij 5 jonge leeuwen die heerlijk in de zon liggen te bakken maar zonder hun moeders. We vermoeden dat de moeders aan het jagen zijn want de jonge leeuwen hebben wat ingevallen buiken en zijn mager dus dat betekend dat ze al een paar dagen geen grote maaltijd meer hebben gehad. Ook nog een jonge mannelijk jachtluipaard word gezien op een paar honderd meter onder een boom door onze gids. Ik vind het zo knap dat ze op zo'n afstand deze beesten kunnen waarnemen, en geloof mij wij hebben het ook geprobeerd om mee te kijken maar wij zien deze dieren pas op een veel korte afstand, ook de 2 jongelui in onze auto, dus het ligt niet aan onze oude ogen!
De lunch eten we op een prachtige plek met een uitzicht echt geweldig. De lunches die we meekrijgen zijn zeer gezond en alles is super vers met allemaal lokale producten, dus voel je je minder schuldig over het eten. Zoals ik al zei is de Serengeti vele malen groter dan de Mara dus als je grote afstanden rijdt dan moet je ook weer terug. Op de terugweg zien we nog een prachtige grote leeuw met volwassen mannen en zo te zien had hij en zijn twee dames net gegeten want ze lagen heerlijk uit te rusten op een schaduwrijke plek.
Nu rijden we een stuk langs de rivier en zien aan de overkant een kudde olifanten die de oversteek gaat wagen. We weten dat hier grote krokodillen in zitten maar krijgen te horen dat de krokodil niets doet tegen de olifant want dat verliest hij altijd. We zien hoe de moeder haar kleine boven water houdt en een ander de kleine zetjes geeft om vooruit te komen, mooi toch die samenwerking. Ze komen aan onze kant boven en voordat we het in de gaten hebben staat de kudde om onze auto heen. De gids geeft aan dat we rustig moeten blijven en niet te hard moeten praten en inderdaad lopen ze om ons heen gewoon verder. Onze vrouwelijke autogenoot werd wel een beetje erg stil want zo dicht was ze nog nooit bij olifanten geweest, ze heeft zelfs geen foto's durven maken!
We rijden nog langs het meest noordelijke deel van de rivier waar de oversteek plaats vind "de 10th loop" en hier staat inderdaad een groep van 250 gnoes nabij de oversteek plaats maar ze zijn zeer besluiteloos of ze nu vandaag nog gaan oversteken?! We weten dat hier wat grote krokodillen in de rivier zitten dus besluiten te wachten om te kijken. Na zo' n 45 minuten lopen ze nog steeds besluiteloos in de rondte en ziet het erna uit dat het ook vanmiddag niet gaat gebeuren helaas. Dus we gaan maar terug naar ons kamp want we willen nog lekker een douche nemen voordat we gaan eten.
Morgenochtend inpakken en door naar ons 3e kamp, we vliegen om 9:30 uur dus moeten weer op tijd op.

• 21 Oktober 2016 - 22:54

Edith Van Oers-Velberg:

Heet water wordt gekookt in een grote ketel en dan naar onze tent gebracht, zak boven de douche vullen en kraantje open draaien en voila een heerlijk warm douche

• 21 Oktober 2016 - 23:59

Lia Rook:

Jullie zijn pas een week weg, maar het lijkt veel langer. Jullie hebben ook zoveel gezien en meegemaakt. Vandaag alleen al, super-super. Edith, die krokodillen, die heb je toch wel vanuit de auto gefotografeerd ? Maar jou kennende, sta ik nergens van te kijken.
    Die foto van dat eten, is dat diner of lunch ? Het ziet er in ieder geval goed uit.
    Maar nu slapen jullie al een paar dagen in tenten, in de middle of no-where. W.s. een hele domme vraag. Maar wij worden wel voorzien bijna elke dag van foto's en verslagen. Hebben jullie een satelliet-telefoon daar, of zo. Ik roep maar wat, ik heb er geen verstand van, maar ben er gewoon benieuwd naar. X