Dag 5 Ketchikan onze laatste stop in Alaska - Reisverslag uit Ketchikan, Verenigde Staten van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Dag 5 Ketchikan onze laatste stop in Alaska - Reisverslag uit Ketchikan, Verenigde Staten van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Dag 5 Ketchikan onze laatste stop in Alaska

Blijf op de hoogte en volg Edith

06 Juni 2016 | Verenigde Staten, Ketchikan

Het heeft geholpen vanmorgen opgestaan met een zonnetje, eindelijk zijn de regenwolken ergens anders heen gegaan, hoera, hoera. We varen om 9:00 uur de haven van Ketchikan binnen en zien al 2 cruise boten liggen, de Norwegian Jewel en de Star Princess. Wij meren aan de kade aan en om 9:45 mogen de eerste gasten al van boord. Wij wachten maar een half uurtje want anders is het weer zo druk bij de loopbrug. We lopen een stukje langs de winkels aan de kade en besluiten richting het echte dorp Ketchikan te lopen. Het is nog een flinke wandeling van ruim een half uur en we zien veel houten huizen die tegen de heuvels aan gebouwd zijn en een aantal ook op palen, dit zal wel te maken hebben met de sneeuw hier. Onderweg komen we ook nog een boom tegen waar 5 bald eagles zitten te zonnen. Een van de inwoners loopt langs en zegt "die eagles zijn onze duiven!" We komen bij een kleine Plaza uit en realiseren ons dat downtown Ketchikan niet hier is maar gewoon waar wij vandaan waren gelopen, oeps foutje! Dan maar weer terug met de gratis shuttle bus.
Terug bij het schip aangekomen is het bijna tijd voor onze excursie hier in Ketchikan. Wij gaan vanmiddag met de Aleution Ballad mee, een van de crab boats die in de TV serie "Deadliest Catch" op de Bering Sea, serie 2 heeft meegedaan. We varen niet naar de Bering Sea maar wel naar Annet Island en de Inside Passage. Aan boord krijgen wij de ervaringen en verhalen van twee mannen die echte crab fishermen zijn geweest op de Bering Sea. De helft van de boot is nog echt een crab boot en de andere is aangepast zodat wij alles goed kunnen zien. Wij krijgen een demonstratie van hoe de crab pots aan boord worden gehaald, hoe het aas weer in de pots wordt gedaan en overboord wordt gegooid.
Eerst varen we nog langs een stuk kustlijn waar heel veel bald eagles in de bomen zitten te wachten tot de vissers boten normaal terug komen van het vissen. De vogels weten onderhand dat zij dan altijd de overblijfselen krijgen van de vissers en nu dus ook van de crabbers. Het is een prachtig schouwspel om deze majestueuze vogels de vis uit het water te zien grijpen met de sterke klauwen. Het zijn er zo veel dat er soms een botsing in de lucht plaatsvind en dat levert prachtige plaatjes op! We kijken vol bewondering naar deze vogels en er wordt gewaarschuwd dat je niet omhoog moet kijken want dan zou je kunnen worden geraakt door .... ja vogelpoep!
Het weer is prachtig en zonnig geworden dus dit maakt alles nog indrukwekkender en ja nu kunnen we de bomen, eilanden en zelfs de besneeuwde bergen goed zien, eindelijk dan, mijn humeur is dan ook 200% beter dan gisteren!
Na de excursie is het weer tijd om aan boord van ons thuis schip te stappen omdat we om 18:00 uur weer vertrekken. Aan boord is het op de buitendekken gelijk een stuk drukker en gezelliger, wat een mooie zonnig dag al niet kan doen na regen en mist.
Vannacht gaat de tijd weer een uur vooruit want dan zitten we weer met Vancouver tijd en morgen varen we nog de hele dag terug via de Inside Passage voordat wij woensdagochtend om 7:00 uur weer in Vancouver terug komen. Nu maar hopen op mooi weer met veel dansende walvissen en misschien nog orca's, nou als dat zou kunnen, graag!

• 07 Juni 2016 - 23:04

Lia Rook:

Door mijn eigen vakantie heel veel van jouw verslagen gemist. Dus ik begin gelijjk bij de laatste en ga dan terug in het verhaal. Uiteraard weer mooie foto's. XX

• 08 Juni 2016 - 21:51

Erna:

Lieve Frank en Edith,
    Wij hebben weer genoten van jullie geweldige reisverslagen en de mooie foto's.
    We zijn benieuwd naar de verhalen.
    Goede terugreis gewenst.
    Liefs en groetjes, Chris en Erna xxx