Quebec naar Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Quebec naar Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Quebec naar Montréal

Blijf op de hoogte en volg Edith

19 Mei 2016 | Canada, Montréal

Vanmorgen weer vroeg op weg met de bus naar Montréal gelukkig deze keer maar een uurtje of 3 1/2. Onderweg maken we nog een sanitaire stop in een klein dorpje waar de dorpsstraat nog echt lijkt op een oud Frans koloniaal dorp, met o.a. een heel klein bakkertje, een oud supermarktje en een hele grote kerk. Als wij met z'n allen wat lekkers hebben gekocht is de halve bakkers voorraad op!
Om half 12 rijden we Montréal binnen en zien we het Olympisch Stadion met zijn bekend dak. Helaas is het hier erg druk met verkeer dat er besloten wordt om niet te stoppen om rond te kijken. Het is hier maar mogelijk om 7 maanden van het jaar echt wegwerkzaamheden uit te voeren vanwege het weer dus dan doen ze ook maar alles tegelijk, echt een ramp, wegen worden afgesloten van de ene op de andere dag.
We worden in het oude centrum van Montréal afgezet en hebben 2 uur de tijd om er een beetje rond te kijken. Wij lopen als eerste naar de Basiliek Notre-Dame want deze moet heel bijzonder zijn, en we worden zeker niet teleurgesteld! De binnenkant is een polychroom van kleuren maar op een hele religieuze manier, de glas in lood ramen weergeven het religieuze verleden van Montréal en niet het bijbels verleden zoals in de meeste kerken. We lopen nog wat door het centrum en eten nog een hapje op een van de vele terrassen in het zonnetje.
Jammer dat de tijd hier veel te snel gaat en we weer in de bus moeten voor een rondrit door de stad met een lokale gids. Zij vertelt ons dat de stad Montréal is gebouwd op een berg en zeg niet op een heuvel want dat vinden de lokale mensen een belediging! De berg heet Mont Royal en daar komt ook de naam van de stad vandaan. Als men het hier heeft over downtown Montréal dan bedoelen ze de stad letterlijk onder de grond. Montréal heeft onder de grond meer dan 23 km tunnels die allen met elkaar verbonden zijn en waar letterlijk een tweede stad ligt. Dat komt omdat het in de winter wel tot -35 graden kan vriezen en dan hoeven de inwoners niet in de kou buiten te lopen maar kunnen dan alles onder de grond doen, net molletjes! Je moet wel de weg weten in deze ondergrondse stad anders kan je er lelijk in verdwalen heb ik mij laten vertellen, je hebt n.l. geen herkenningspunten. Zij laat ons een klein stukje van downtown Montréal zien. Dit is zeker een stad waar we beslist nog een keertje terug moeten komen want er zo veel meer te ontdekken en te zien.
Morgen vroeg moeten we alweer terug richting Toronto en bijna het einde van onze rondreis in Oost Canada. Al met al veel indrukken van een aantal steden maar eigenlijk veel te kort om alles echt goed te bekijken, helaas. Maar terug komen kan natuurlijk altijd en dan weten we waar we moeten zijn en zeker ook waar we niet meer hoeven te zijn b.v. Ottawa want dat is gewoon een echte werkstad.

• 20 Mei 2016 - 16:57

Lia Rook:

Zo, net terug uit Rotterdam. Even gekeken, maar jullie waren niet thuis, toen maar naar de Koningsdam gaan kijken. Wat een giga-schip is dat. We hebben met mijn toestel (dat ouwetje, echt waar) een paar foto's genomen, met jullie casa er ook op. Als het goed is, stuurt dick die jullie door. Wat een prachtige foto van die kerk, die kleuren. Ik kan mij niks voorstellen van dat down-town Montréal. Je zal er vast wel foto's hebben gemaakt, die zien we t.z.t.
    Fijne dag, dikke XX

• 20 Mei 2016 - 22:04

Erna:

Lieve Edith en Frank,
    Jullie zijn bijna een week onderweg en al heel veel gezien en kilometers gemaakt.
    Jullie moeten wel iedere ochtend vroeg op, maar daar tegenover staat dat jullie heel veel zien.
    Na deze rondreis kunnen jullie wellicht zelf de tijd indelen.
    We zijn benieuwd hoe de reis verder gaat.
    Heel veel plezier, dikke kus van ons xxx