Odaiba Eiland in de Baai van Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Odaiba Eiland in de Baai van Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Odaiba Eiland in de Baai van Tokyo

Blijf op de hoogte en volg Edith

01 April 2015 | Japan, Tokio

Vanmorgen besloten wij niet zo veel te gaan lopen want de vermoeidheid gaat je toch parten spelen. Dan maar met de Sky Train (de people mover) naar Odaiba Eiland. Opgestapt bij Shiodome op de Yurikamome Lijn, ja we beginnen het systeem te begrijpen, 4 haltes mee naar Odaiba. We gaan nu ook met de Sky Train hoog boven de stad en ook over de Rainbow Bridge dus we kijken weer onze ogen uit, het blijft iets futuristisch hebben.

Odaiba Eiland (ook bekend als Daiba) is een groot kunstmatig aangelegd eiland in de baai van Tokyo. Odaiba werd halverwege de 19e eeuw gebouwd als een reeks forten met als doel Tokyo te beschermen tegen aanvallen vanuit zee. Tussen 1985 en 1991 tijdens de recessie raakte het eiland uit de gratie en de grote plannen konden niet worden uitgevoerd, het moest n.l. een grote moderne selfcontained stad worden waarvoor men 10 miljard euro had uitgetrokken. Na 1996 kwamen er nieuwe plannen op tafel om hier een commerciële zaken buurt van te maken met veel entertainment mogelijkheden. Ook een kunstmatig aangelegd strand kwam er en Odaiba zat weer helemaal in de lift! Vandaag de dag staan er giga shopping malls, een reuzenrad á la de eye of London, het hoofdkwartier van Fuij TV met een heel modern gebouw en de grote Hotels waren ook weer geïnteresseerd. Er zijn ook regelmatig snelle ferrydiensten naar de overkant van de baai en natuurlijk de metro. Op een van de punten van het eiland staat zelfs een kleine versie van het Vrijheidsbeeld van NY, nu omringd door de prachtig bloeiende Sakura (kersenbloesems).

We lopen toch wel wat af, al is het in de giga shopping malls met een groot aantal outlet shops maar dat kunnen de voetjes wel hebben dat begrijpen jullie toch wel hé!
's-middags begint het te miezeren dus zijn we gedwongen om
naar een andere Mall te gaan wat verder op op het eiland. Om hier te komen lopen we op een loopbrug over een 12-baansweg, ja Frank heeft ze geteld, en deze brug is ongeveer even lang als onze "Zwaan"! Het valt ons op dat alles hier in Japan toch heel ordelijk verloopt en alles inclusief de straten, pleinen en stoepen erg schoon zijn, helemaal geen zwerfvuil, waarom kan het hier wel en bij ons toch niet? Zou het een kwestie van mentaliteit zijn of zijn wij in NL gewoon te tolerant? De prijzen van goederen zijn hier trouwens op hetzelfde niveau als bij ons in Europa, althans voor de goede merk producten. Wij hadden eigenlijk gedacht en gehoord dat Japan erg duur was maar dat valt ons in ieder geval erg mee, wij vonden Seoul, zeker wat merk producten betreft een stuk duurder! Dit land is ook een stuk verder in de ontwikkeling in verhouding met Zuid Korea en wij vinden de mensen ook een stuk meer behulpzaam en proberen in ieder geval je in het Engels te woord te staan, al is het af en toe nog handen en voeten werk :-) Het is een land waar wij zeker nog veel meer van zouden willen zien, dat kan ik nu al zeggen!

Morgen wordt weer een mooie zonnige dag volgens de app dus willen we dan richting Mt. Fuji gaan met de trein?!

XXX

• 01 April 2015 - 22:42

Lia Rook:

De eerste indruk die jik van de foto's van vandaag kreeg, was, " brrrr mistig koud". Maar als ik naar jou kijk Edith, lekker etend, in korte mouw, moet het toch aangenaam weer zijn daar ?
    Dat pseudo-vrijheidsbeeld, is dat ook zo groot als in NY ?
    Wat weer een leuk verslag vandaag.
    Hopelijk schijnt morgen de zon bij jullie, want dan lijkt mij alles nog mooier dan dat jij schreef.

XX Lia

• 02 April 2015 - 01:45

Bagel:

Woow fantastisch! Snap het wel dat jullie nu een beetje moeitjes raken

• 02 April 2015 - 09:33

Johan En Bianca:

Het ziet er weer schitterend uit. En ondanks de, begrijpelijke, vermoeidheid blijven jullie stralen!
    Blijf lekker genieten!