Thames and the Coromandel Coast - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Thames and the Coromandel Coast - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Thames and the Coromandel Coast

Blijf op de hoogte en volg Edith

24 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Vanmorgen weer een dagje sightseeing gepland en tevens een bezoek aan mijn beste vriendin van vroeger Gail Thorburn-Rattray. Gail heb ik al gezien op de luncheon afgelopen vrijdag maar aangezien Frank nog graag wat van Coromandel terug wilde zien en zij daar in de buurt woont hebben we gelijk met haar afgesproken. Ook Roger woont met zijn partner Lorraine in Thames dus kunnen wij ook Lorraine ontmoeten.

We beginnen onze reis naar het zuiden nadat wij eerst om de hoek een ontbijt hebben genuttigd samen met John en Alan een van zijn werknemers en vrienden. Thames en de Coromandel kust liggen ten oosten van Auckland maar de Thames Firth (een groot water) ligt ertussen dus moeten we eigenlijk om het hoefijzer heen rijden. Het weer helpt mee want vannacht heeft het de gehele nacht stevig geregend maar nu is het gelukkig weer 'blue skies". Zodra we ongeveer 40 km buiten Auckland komen begint het landelijk te worden, veel koeien, schapen, paarden, geiten, ganzen, kalkoenen en zelfs herten zien we in de weilanden. Dan krijgen we nog te maken met een zeer plaatselijke regenbui maar gelukkig drijft deze gauw weer over.

Na een kleine 2 uurtjes rijden, 10 minuten voor Thames komen we in Pipiroa/Ngatea waar Gail en Pete wonen. Vroeger hadden zij een melkboerderij maar sinds 12 jaar hebben zij een vis winkel aan huis. Pete gaat in de vroege uurtjes vissen in de Thames Firth en dan terug naar huis met zijn vangst en dan begint het voor Gail samen met Pete. Vis schoonmaken en verpakken voor de verkoop, vis klaarmaken voor de rokerij en deze vullen. De rokerij aansteken en nu rustig de vis roken. Wij komen aan als de rokerij net wordt gevuld en vol belangstelling slaan wij de werkzaamheden gade.

Terwijl de vis rookt maakt Gail voor ons lunch, heerlijke verse salade met veel groenten uit eigen tuin en vanmorgen gevangen gefileerde bot. Heerlijk gewoon, verser kan je het niet krijgen! Een heerlijk glaasje wijn erbij en we hebben een feestmaal terwijl wij nog de afgelopen 30 jaar van ons leven samen bespreken. Biijzonder gewoon! Wat een fijn gevoel weer zo vrij te kunnen praten samen! Dan nemen we afscheid voor een paar uurtjes en gaan wij met John verder langs de kust richting Coromandel. Een prachtige rit naar boven langs de bochtige 2-baans kustweg. Veel verlaten kleine baaitjes en zandstranden komen we tegen en prachtige uitzichtpunten op de Thames Firth. Na ongeveer 90 minuten genieten bereiken we het hoogste punt en van hieruit is het uitzicht zowel over het water als over de rollende groene heuvels prachtig. New Zealand op z'n best!

We rijden daarna langs dezelfde weg weer terug en stoppen hier en daar om wat kiekjes te schieten, kijk zelf maar! Om 5 uur komen we weer bij Gail en Pete aan en inmiddels zijn Roger en Lorraine er ook aangekomen en wij drinken en praten nog wat gezellig over hoe wij elkaar kennen. Dan is het toch echt tijd om definitief afscheid te nemen en bij zowel Gail als bij mij worden de oogjes toch wel vochtig :-( maar beiden zijn we blij om deze paar uurtjes samen door te hebben gebracht.
Kom toch gauw maar weer terug in NZ en dan kan Frank met Pete mee gaan vissen?! Natuurlijk met 2 grote gerookte zeebaarzen en verse bot in de achterbak verlaten wij Pipiroa. Bye Gail take care and maybe until next time!

Moe en met weer veel om te overdenken komen we om 9 uur terug in Three Kings, Auckland. Een dag met een "gouden" randje!

XXX

• 24 Maart 2015 - 10:38

Lia Rook:

Weer een pracht verhaal.
    Ik lees zeebaars achter in de auto - vissen etc. Ik dacht dat dat alleen vanuit Rockanje gebeurde. Toch Denise maar vragen of zij in de toekomst met haar Thijs naar Nieuw Zeeland gaat verhuizen. Denise blij, Thijs blij, wij met zijn allen blij, want dan kunnen we daar voortaan onze lekkere zeebaars gaan eten. Leuk ideetje toch ?
    Voor jullie straks welterusten. XX

• 24 Maart 2015 - 10:39

Johan En Bianca:

Wat een bijzondere reis maken jullie toch en zoveel indrukken! Hier kun je nog lang van nagenieten! Heel gaaf dat je al die mensen van vroeger weer kan zien. Geniet nog van alles en de omgeving, deze is ook prachtig, en wij genieten nog graag mee! Dikke knuffel!!!

• 24 Maart 2015 - 11:04

Erna:

Het was weer een fantastisch verhaal om te lezen. Het plezier spat er vanaf en het bezorgt ons kippenvel. Fijn dat je je "oude" vrienden weer hebt ontmoet. Op de foto sta je helemaal te stralen. Ook zie ik jullie in gedachten genieten van die heerlijke maaltijd met verse vis. Geweldig!!! Op de foto's zien we de prachtige natuur van Nieuw Zeeland.
    Geniet verder van jullie mooie indrukwekkende reis.
    Veel liefs van Chris, Erna en Ruben xxx

• 07 April 2015 - 11:31

Denise:

Wat ontzettend mooi daar!